Trolla med blomsterfakir


Blomsterfakir - kenzan - som denna taggiga hjälpreda heter i dess ursprungsland Japan borde alla blomsterälskare ha. Den var stor på 50-talet, och många som jag möter ute på mässor och kurser bevittnar om just detta: "Min mormor hade en sådan!" utropar de nä de ser fakirerna uppställda.


Fakirer finns i olika storlekar och former, mest beroende på hur man ska använda dem. Men också tycke och smak. Ju större och tyngre desto fler och högre blommor klarar fakiren av. Jag har dessa varianter i min webbutik.


Du kan använda fakiren på ett fat och arrangera blommorna i den. Det viktiga är att fatet har så pass hög kant att blommorna får vatten. Om du vill kan du använda häftmassa-liknande stift för att färsäkra dig att fakiren är fast i fatet och inte välter.

Om du har tunna stjälkar att jobba med, mitt bästa tips är att tejpa ihop några stjälkar, då får du dem att stå fint!


Med fakir kan du använda kvistar och grenar. Håll längst ned i grenen när du sticker i den, annars kan den lätt brytas.


Fakiren kan du även använda i vas. Här ett exempel hur blommorna kan se ut med och utan blomsterfakir.






Blomsterfakir är ett miljövänligt alternativ till oasis som innehåller mikroplaster och har hittats i sköldpaddor och fiskar. Du kan fitta dem på loppisar, hos äldre släktingar och nu även i blomster- och presentbutiker. Du är välkommen att titta på de olika blomsterfakirer jag har testat och valt att sälja i min webbutik.


Hoppas du får möjlighet att testa en blomsterfakir och upptäcka möjligheterna med den!

Glad hälsning, 

Minna



Mera blomsterinspiration hittar du på

(över 100.000 följare!)