Zandras onsdag - Våningsfat DIY




Idag ska jag visa hur man gör ett våningsfat som jag har dekorerat med höstens läckerheter.


För att göra ett våningsfat behöver du följande

borrmaskin
maskeringstejp
tumstock
kakfats stänger
3st tallrikar i olika storlekar
kakelborr
penna 
glas med vatten
skruvmejsel 


Mätt ut tallrikens mitt med hjälpa av tumstocken, rita ett kryss. Tejpa med maskeringstejp i ett kors som på bilden. Det gör man för att minska risken att tallriken spricker. 

                                               

Tyvärr hade jag ingen möjlighet eller kamera tillhands när jag borrade. Men mellan varven kan man doppa boret i ett glas med vatten för att kyla ner boret då de blir varmt under borrningen. När du har borrat alla tre tallrikar är det till att montera ihop det med hjälp av en skruvmejsel.

Här kan du beställa kakfatsstänger och kakelborr. Tallrikarna har jag hittat på loppis. När jag ändå var i farten valde att göra ett till våningsfat och denna gången valde jag metalltallrikar.
Viktigt att välja borr efter material!


Jag valde att dekorera mitt våningsfat med höstens läckerheter 

taklök 
riktiga kastanjer
kastanjer
kärleksört
nypon
hagtorn bär 
silver päron
kuddmossa

 

Bara fantasin sätter gränser på vad ni gör våningsfatet av och vad ni dekorerar det med.

Lycka till så hörs vi nästa onsdag

& tusen tack för alla fina kommentarer
Kram Zandra