Visiting Helsinki

My crew på Kauppatori in Helsinki.

Hej igen (nu blir ni chockerade gissar jag, två inlägg på så kort tid :))!


Fick en fråga om insider tips till min vackra hemstad Helsinki:


"....Vi har gjort en grovplanering av dagarna och det är ungefär så här; fredag ankomst och kolla runt i Helsinki, lördag shopping, söndag museer, måndag Borgå, tisdag ev shopping och hemresa.
Hur tar man sig till Borgå? Per båt hade ju varit mysigt om det inte tar för lång tid och är jääättedyrt.

Finns det Marimekko, Iittala outlets? Eller andra? Smycken, annan design? Sånt är ju alltid skoj och lätt att bära med sig hem, hrm. Någon häftig park i trädgårdsväg? Stockman, Tempelkyrkan, saluhallen och ryska restauranger finns väl också med på listan kan jag tro. Men finns det någon härlig sauna att besöka – det var längesedan jag bastade ordentligt med björkris och havsbad!...."

Men. Tyvärr kom jag snabbt på att jag är verkligen inte den bästa på att ge tips - jag har inte bott där på 20 år - och besöken idag är inte så turistiga, utan för det första har jag alltid med familj och för det andra besöker vi främst släkt och vänner. Nya affärer, kafeer och annat spännande hinns inte.


Alltså, alla ni som har något att tipsa om Helsinki med omnejd - berätta!


Kiitos på förhand!


Minna :)


I got a question about what to do and see in Helsinki, but despite my Finnish heritage I quickly realized that I'm not the person to answer. When I'm in Helsinki today I do it with three kids and all we do is visit friends and family. No time for shopping and lazy afternoons in cafés :(  I have no clue about the interesting and new places/shops/gardens/restaurans/shops, you know, the ones that you can't read about in tourist brochures.


So, now it's time to share your best tips for people visiting Helsinki - it'd be really helpful and fun even for me. This summer I'll visit Finland twice, and during the second trip I'm hoping to get a day for me, myself and I.


Kiitos in advance :)


/Minna :)