Ta in vårkvistar

Snart blommar päronkvisten...

Vilken effektiv dag... när man haft bråkiga arbetspass med sjuka barn här hemma, är det helt otroligt så effektiv man är när man väl får jobba ostört. Jag måste nästan klappa mig själv på axeln o ge lite beröm. Högarna har nästan försvunnit och det är ordning i pärmarna. Klapp, klapp :)

Ett annat område som jag har skärpt mig på är att ta in vårkvistar. Har aldrig lyckats få vårkvistar att blomma inomhus, men titta bara så långt jag har klarat mig i år. Det är max två dagar kvar till en ljuvlig päronblomning!

Skulle du vilja testa, här är grundreglerna:
- ta in kvistar (t ex efter du beskurit träd o buskar)
- lägg i ett varmt vattenbad för ett par timmar (om det är minusgrader ute)
- gör en rejäl snittyta (minst 4-5 cm)
- se till att snittytan inte hamnar ovanför vattnet i vasen
- byt vatten minst varannan dag
- och viktigt viktigt, duscha kvistarna varje dag - det tror jag har gjort susen i år (har duschat två gånger vissa dagar)

Mina kvistar har varit inne i 10 dagar idag. Tänk om jag lyckas i år!

Kram,
Minna :)

p.s söta fågeln hittade jag på Erikshjälpen.