04 april, 2011

Krokusmatta

Kan upplevs live i Kivik på Ulriksdals Trädgård.

Nu när jag var inne på Ulriksdal i Kivik (här i Skåne) i mitt förra inlägg, så måste jag bara visa hur deras gräsmatta ser ut i april. Har ni sett ngt vackrare? Det finns dubbelt så mycket av blomsterhav som inte syns på bilden...

Jag frågade Thord Olsson (ena halvan av radarparet som driver stället) om hur man lyckas med ett sånt projekt, vill så klart ha likadan. Han viktigaste (läs enda som jag kommer ihåg, det var två år sedan...) tips var att låta det blomma färdigt och vissna av sig själv innan gräset klipps för första gången.

Projekt ska man ha!

Merry månday!
Minna :)

This scenery is from Ulriksdals garden in Kivik in Southerns Sweden. A marvellous place for all Christmas Rose lovers. Their very informative homepage (in Swedish...) you will find here. I made a feature of the place a couple years ago and will definetely visit them again.


Merry Monday!
Minna :)

32 kommentarer:

Hildas hem sa...

Helt underbar! Vem vill inte ha en sådan om våren?! :)

Ha en fin dag!
Kram Sofia

Valkoisen Tilan Hanna sa...

So so beautiful!!

Charlotta Ward sa...

Minna this is stunning and such a statement of Spring that I am almost teary!

It's all but that cheery here. Have been bed ridden for over a week with the flu but today finally up and about again.
Outside is grey and pure misery - not a happy flower in sight..

Hugs

xx C

P.S. Jag har inte malat sedan jag blev sjuk men ska forsoka mig pa ett par timmar i morgon om jag inte ar for skakig. Det gar framat men dock valdigt sakta. xx

Furulunden sa...

Så utrolig vakkert!!

tinajo sa...

Oj så himla vackert! :-)

Vita rosor och förgätmigej sa...

En sådan matta skulle jag inte tacka nej till i mitt vardagsrum. Helt fantastisk!

Gratulerar till nomineringen av bloggpriset! Medtävlande där! ;0)

Ha en härlig vårdag i trädgården!
/ Anna

C. Tvillingmamma sa...

Oh guuddd...så vackert!

♥Min Eden♥ sa...

U N D E R B A R T!!!

Zinkhjärtat ♥ sa...

Såå otrooligt vackert! Man blir riktigt lycklig av att titta på bilden:)
Ha det gott
Stor Kram Annelie ♥

Nette Cecilia sa...

Enastående vackert som i en sagovärld,kram Nette

me and alice sa...

Fantastiskt fint Minna!
En sådan skulle jag också vilja ha...
En vårkram till dig!
Susanne

Soňa sa...

Dobrý den!
Nádherná fotka!!!
Děkuji,nemohu se vynadívat na tu krásu....těch překrásných kytiček.
Děkuji i za spoustu krásné inspirace u Vás.
Krásné jaro!Soňa

Frauke sa...

ein Traum dies Blimen , a dream these Flowers
Frauke

Änglarnas hus sa...

ÅÅååå..helt underbar bild! tänk att få sitta där mot husväggen och njuta!!

ha det gott! Kramis Sanne

marie sa...

Helt lovely, så vackert!

Trädgårdsmakare Hillevissan sa...

OMG, OMG, OMG... fins inga ord för hur vackert det är med blå mattor i olika toner!
kramkram H.

Rebeccas DIY sa...

Underbart vackert!

Nely sa...

Iˇts a wonderful!!!

Parolan asema sa...

Oh my goodness, that has got to be one of the most gorgeous sights I've seen, absolutely fabulous!

Jeanettes hus sa...

Så ljuvligt!

Man blir så varm om hjärtat, bara älskar våren.
Såg tussilago idag så nu dröjer det inte så lång tid naturen exploderar, längtar!!!!
Ha det bäst!
Krammisssaaar

Torprosen sa...

Men kära barn så vackert..tur man inte har den trädgården för då fick man väl inget gjort..hade väl suttit där mot husknuten och suckat av hänförelse....Ha en go kväll1 Torprosen

susanne sa...

ser helt underbart ut det där! jo, det fick vi åxå lära oss under trädgårdsmästar utbildningen att man ska låta alla dessa små vårlökar dra ner all näring i löken innan man klipper över med gräsklipparen!

susanne

Susanne sa...

Jättehärligt! Jag tycker min krokusmatta är fin men den är rena barnmaten i jämförelse...;)))
/Susanne

Susanne sa...

Jättefin blogg och vilka fina bilder :)

Kramen

Jennilie sa...

Hej hej!
Var där idag och det var så OTROLIGT vackert!!!
Mvh Jennilie

Millygarden sa...

Vilken underbar blomsterfägring en dröm att det ska växa så i min gräsmatta med åren!

kram Marina

Linda sa...

Ja en slik gressplen vil man jo såklart ha:) Utrolig vakkert:)

Ullis gröna och sköna sa...

Helt underbart!!

Anonym sa...

Jag heter Claes-Göran Olofsson och jag måste skaffa fram pengar, så snälla
skänk en valfri summa pengar till detta kontonummer 8169-5,914 844 158-8
Efter att du skänkt pengar så besök min blogg http://www.nattstad.se/classeslillablogg2

Spirande grönt - sa...

Ljuvlig matta!

Go´kväll,
Rebecca

.. sa...

Fantastiskt fint!

Espresso sa...

Wonderful place!:))