13 december, 2010

Glad Lucia!

Lite rapporter om övriga livet, inte bara Julkalender hela tiden :) Vi började dagen 7.30 på dagis. Att det var -10 grader är väl inget att gnälla om, har fått rapporter om -25 i Dorotea. Brrr, men mysig var det. Efter Luciatåget o skönsång ute bjöds vi på mumsig frukost inne.

In Sweden we have tradition with Lucia, read more here. Children walk around in their gowns singing Christmas songs. We started out day early (7.30) at youngest son's day care and watched those cutiepies (in -10 degrees Celsius). So moving, but not very warm... Afterwards we all had breakfast, so nice.

17 kommentarer:

colores sa...

Here in Germany we do not celebrate Santa Lucia, thanks for sharing!!!

Rosabella sa...

Lucia-Lied


Dunkelheit liegt so schwer,
auf allem Leben.
Sonne die scheint nicht mehr.
Nachtschatten schweben.
Durch dunkle Stub´ und Stall schreitet im Lichterstrahl
Sancta Lucia, Sancta Lucia.


Nacht war so groß und stumm,
nun hört ein Brausen ums stille Haus herum
wie Flügelrauschen. Seht dort, wie wunderbar, kommt her mit Licht und Haar
Sancta Lucia, Sancta, Lucia.
Bald flieht die Dunkelheit aus dieser Welt.


Bald steigt dieser Tag erneut, vom Himmelszelt.
Welch wunderbarer Geist,
der uns dies Licht verheißt
Sancta Lucia, Sancta Lucia.

Annelie sa...

Så himla härligt att höra hur svenskarna är ute som dessa dagisbarn, fast det är några grader kallt. Om ändå amerikanarna förstod att ingen dör av lite kallt väder.
Här utanför Boston blev det ingen uterast häromdagen för mina barn, 7 och 9, för att det var 8 minusgrader. Grrr....
Ha en trevlig Lucia!

Kram

Rustic Simplicity sa...

Underbara Lucia som sprider ljus i våra hem, alla barn så förväntansfulla i olika dräkter, tänk vilken tur vi har som får uppleva allt detta. Tack för en underbar kalender som sprider ljus och värme på sitt lilla sätt!

Lily sa...

8 utgivelser per år ger Vakre Hjem ut sitt vackra interiörmagasin!
Skulle vara underbart att vinna en helårsprenumeration :)
Tack för en underbar kalender!

Kram Lily

Anonym sa...

Hej på Er, massor av fina idéer får jag hela tiden. Tack, det är vinst det också!
Jag är gärna med och tävlar om 8 spännande tidningar på ett år.
Kram
Milott Nettelgård Åkarp
www.isaflatcoatedretriever.blogspot.com

Lina sa...

Vilken fantastisk kalender ni gjort!!! Jag är gärna med i utlottningen av 8 fina nr av Vakre Hjem
Kram Lina

Anonym sa...

8 nummer hem skulle sitta fint..
Nina H

Maleviks Rosenträdgård sa...

mmmmm,,,,,,,,,,,,,de e lite KALLT :)
Men det kommer en vår snart :)
Ha det gott
Håkan

Anne Marie sa...

we too celebrated Sant Lucia day...

how nice your kids got to carol with other children in town!

Anonym sa...

Hej!

Jag kontaktar dig för att jag finner din blogg mycket intressant och välorganiserad. Jag skulle väldigt gärna vilja komma i kontakt med dig angående ett eventuellt samarbete! Hör gärna av dig via mail så kan vi prata vidare.

Med vänliga hälsningar,
Lisette
lisette.andersson@goviral.com

camomilla sa...

Åtta nummer av Vakre Hjem utkommer per år och jag hoppas få läsa dem alla! Snöiga hälsningar från Helsingfors

Anonym sa...

Lust och inspiration jag behöver, men jag saknar lite klöver
Vilken dröm att i Vakre hjem få frossa, utan att spargrisen krossa.
8 nummer kommer ut per år, vilken lycka om jag det får!
Anita Dolores

Franciskas Vakre Verden sa...

Tusen takk for koselig hilsen fra deg :-) Det ga meg en god anledning til å se nærmere på bloggen din. Her var det jo så mye fint å bli inspirert av. Har akkurat lagt meg til som følger.

Gleder meg til å følge deg videre.

Vinterklem

Franciska :-)

Anonym sa...

En sån härlig stund,varje dag "öppnar"jag en lucka hos dig! Jag vinner gärna 8nr av Vakre Hjem
vinterhälsningar
Ingrid
ingridmarie@telia.com

Anonym sa...

oops, kl är sen (23.46) och jag skrev fel i adressen!
ingridmari@telia.com skall det vara!

Henricks tankegångar sa...

Vakre Hjem,en underbart bra tidning. Gillar dina fotografier både på hemsida och här på bloggen. Tack för din visit hos mig idag. Ha en fin dag! /Henrick