02 november, 2009

Dekorationskål & lantliv


Foto: Minna Mercke Schmidt
.
Det haglar ute och den vackra dekorationskålen som jag älskar högt lider. Visst tål den kyla, men blir det många minusgrader - då är det bara gegga kvar :( Därför är det bäst att visa dem så länge de är fina! Krukorna är från Hemma hos Emla som jag berättade om tidigare, läs här.


Annars kan jag berätta att räven har tagit två av våra kära ankor (mannen har suttit ute flera kvällar med bössan, men än härjar räven fritt).
.
Helgens pumpasoppa var en riktig höjdare! På med pumpa (fr Klinta), mangold, zucchini (egen odling) och grönsaksbuljong på stekpannan. Låt puttra tills mjukt. Häll allt i mixern o blanda. Lägg i ett par matskedar creme fraiche, salta & peppra. Visserligen grönt, men verkligen gott och så mycket nyttigare med mangolden i.
Vi skördar fortfarande hösthallon och plockar rucola från odlingarna ute. Fröna kommer från Gourmetgarage - och är fantastiska som jag berättade här. Ska äntligen trycka ned vitlöken i jorden också, och vintersallat är sådd - spännande att se vad det blir utav den.
.
Har kvartalsårsdammat i dag! Pestigaste sysslan inomhus om ni frågar mig :)
.
Höstkram, Minna :)

24 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Minna!
Superfina bilder, som vanligt! Och inspirerande dessutom... verktygslådan är verkligen användbar...
Kram

Eva i Sumpan

Lilith sa...

Alltid lika härliga bilder! Dekorationskål är verkligen fin den.
Vad synd att räven tagit två av era ankor! Hoppas din man lyckas panga den rackaren innan han tar fler!
Nu blev jag sugen på att testa pumpasoppan, låter jättegott! Tack för tipset!
Ha en trevlig vecka! :)

Gypsy Purple sa...

As always you have fabulous pictures!!!! I also LOVE pumpkin soup....

Magny sa...

heisann...
så utroolig vackert...!

magny

blomsterboden i skanör marie sa...

måste bara såga det igen, dina bilder är helt otroliga, färgen, känslan, myset, stämmningen, ALLT!!!

Kramkram Marie

Nordingården sa...

Fantastiska bilder, kålen blir som vackrast med Minna bakom kameran! Men fy då, stackars ankor, änfast räven var hungrig men naturen kan vara för hård i bland....

Tänk att punmpor i en verktygslåda kan vara snyggt!!! Läckert! Mari.

maría cecilia sa...

Hello, beautiful, beautiful, everything so beautiful!!!! and your pictures are perfect!!
Cariños
María Cecilia

Dona blogg sa...

Hej vännen!
Du drar fram med sådan energi att jag blir helt stum. Underbara bilder - som alltid. Och så kreativa och kul arrangemang. Jag gillar!

KRAM till dig!

Ps. Här gäckar vargen oss. Tog 17 får hos grannen i helgen...

Jeanettes hus sa...

Visst är dom ljuvligt dekorativa dessa kål i alla nyanser och skepnader!

Du är en mästarinna att fånga det vackra på bild.

Jag bara njuter!

Som du vet hoppade jag över kålen och gick direkt på granarna i år
hihihihi......

Love
Jeanette

Christelle sa...

Comme ils sont jolis ces petits choux tout violets ! Tes présentations sont fantastiques !

The Secret Garden sa...

Hejsan!
Har precis hittat till din fina blogg. Hit in kikar jag gärna igen!

Ha en fin vecka!

SchneiderHein sa...

Toolbox and pumkins - beautyful idea! It' always a pleasure to visit your blog.
Silke

Lilla Medine sa...

Valokuvasi ovat uskomattoman kauniita! Niin kaunis tuo metsä kotinne lähellä, kuin suoraan sadusta! Blogiasi on ollut ilo seurailla jo pitkään:)

Matilda sa...

Hej!

Blir jätteinspirerad av denna blommande, spirande, sprakande och minst sagt grönskande blogg! Fantastikt vackra bilder!
Jag har ett väggord som kanske skulle passa dig, kika in vet ja! ;)

MVH/ M

A-mora sa...

Kjempefine bilder:))


Klem

Marie sa...

Jag älskar dina bilder! Så vackert så det nästan gör ont!

Kram Marie

purple area sa...

Åh, så fint, så vackert med kål!!

Hill upon Hill sa...

I am impressed. Google has just translated your blog for me. I have alwasy appreciated your effort in putting some English at the bottom, I wish I could speak your beautiful language.

Babette sa...

Ces images sont absolument délicieuses .
Amitiés du Sude de la France . Babette

Lilla Medine sa...

Hei,olen kadottanut ihanan porkkanakakkusi reseptin! Kirjoitin sen ylös, kun sinulla oli Maalaiselämää-blogi,on ollut perheemme suosikkikakku jo pitkään. Voisitko mitenkään laittaa minulle esim.sähköpostilla reseptin.

Lilla Medine

Reko Stil / Emma sa...

Å såna fantastiska bilder, vilken härlig blogg! Hit kommer jag tillbaka :)

Lycka till med rävjakten!

Huset Elli sa...

...vilka bilder!!!!!!!!!!!!

Helt fantastiska och mycket inspirerande. Lägger omedelbart in din sida på min "Kolla in..."

Soliga hälsningar från Elis.

Catherine sa...

very nice autumn pictures. CATHERINE

Amanda sa...

Jätte fin blogg, gillar du min?