28 september, 2009

Luktärt * Sweet pea

Foto: Minna Mercke Schmidt



Först vill jag tacka för mmmmmums delikata recept som ni delat med er (läs i kommentarerna här), har inte gjort något än, men ska definitivt testa ett par!!! Tusen tusen tack!

Och sen ville jag tipsa om att ta vara på de sista luktärtsblommorna. Mina (som jag drev upp från frö, kröhöm) har blommat så fint så fint, men nu är de på sista versen. Bladen än gula och fula och istället för att låta dem blomma ute några dagar till så klippte jag av blommorna och njuter av dem inomhus istället.

Om du gör en krans (i min har jag även bär från liguster), kan du lägga dem på en fat med lite vatten på, då vissnar den inte på direkten.
.
Kram från regnet!
Minna & lille assistenten Elmer :)
.
First of all I want to thank you for sharing your tomato recipies (read under comments here), they sound delicious and I 'll definetely try a couple. Thank you and I will make a post later!

I also wanted to show what I did with my last sweet pea flowers. The plants are looking really ugly now, but have still some flowers, so I gathered them in a vase together with some snowberries and made a wreath with berries from privet. The wreath lives longer if you place it on a plate with water.
.
Hugs,
Minna and her little helper Elmer :)

25 kommentarer:

Marit sa...

Dette var vakkert - og for en nydelig krans! Du og flere med deg er SÅ FLINKE til å lage kranser. Må lære meg det. Finnes vel noen oppskrifter på nettet...

Håper du får en fin dag.

Klem Marit :o)

♥ Affi ♥ sa...

Älskar luktärter! Mina börjar också ge upp, i alla fall de jag har i kruka. De i rabatten har fortfarande gröna o fina blad.
Kram

Mia sa...

Så härligt å ta in så många luktärter=), kan tänka mig det luktar gott.....

Ha en fin vecka

Mia

Lilith sa...

Luktärter är så härliga, doftar ljuvligt! Nästa år ska jag ha luktärter i trädgården, har verkligen blivit inspirerad nu!
Ha en bra början på veckan!

bili sa...

Красиво!

Tulipa sa...

Kan det bli vackrare?!

Och ljuvlig assistent!

Kram Mariette

Solveig sa...

Du tar bare sååå vakre bilder! Nydelige erteblomster! Tror jeg må så slike neste år, ja:o) Kan sitte leenge å se på bilder i bloggen din:o). Visste ikke at du hadde vært med og laget repotasjen i Vakre Hjem. Har bladet og synes repotasjen var nydelig, men nå skal jeg jammen kikke en gang til!:o)
Ha en flott dag.
Klem fra Solveig

maria cecilia sa...

Hello, very, very beautiful and lovely, oohh I love it!!!!

Polar Bear Creations sa...

Oh I miss sweet peas! What a beautiful wreath!
I love your creations! :0)
Have a wonderful day!
Sue

Randi sa...

Underbara och njutbara bilder!
Bra tips att lägga kransen på ett fat med vatten. Varför har jag aldrig tänkt på det?
Kram
Randi

Styling by Coty Farquhar, Australia sa...

So very beautiful Minna,

xxxxxxxxxxxx Coty

donna sa...

sweet peas are one of my favorite flowers! They smell so good! I love what did with them. you are so...creative! Have a wonderful week...dj

Violas vita spetsar sa...

Otroligt vackra bilder!! Jag har luktärter men mina är tyvärr inte så fina. Men de luktar underbart.
Ha en fin dag!
kram Viola

Duften av erteblomster sa...

Vakkert!:)

lottens vita och gröna sa...

hejsan minna!

guuuuuu så vackert, oh elmer var mig en goding!

varmkram lotten

Becca sa...

beautiful!

Dona blogg sa...

Härligt att du är så flitig på bloggen igen! Blir glad & inspirerad av att kika in här bland dina vackra bilder :)
KRAM KRAM

Tee of Dragonfly Cottage sa...

Sååå vakkert.... Dine blomster, og dine bilder... ALLTID vakre!!! :)
Takk for en super inspirerende blogg!

purple area sa...

Så otroligt vackert!

Christelle sa...

encore et toujours , c'est un ravissement en arrivant dans tes pages ! Ces fleurs et leur composition sont si belles !

Dovilė sa...

so lovely:)

Laeriss sa...

Qu'il est mignon avec son bouquet de fleurs, je comprends que tu craques devant ce petit gars !!! Bises.

Ljus, färger och friska dofter sa...

Dina bilder är GUDOMLIGA!

Ahhhh - här kan man bara sitta och njuuuta och tänka sig alla ljuva dofter!

Jenns Three Graces sa...

Every wreath you make is simply lush or unique or both - I plan to show friends on my blog your beautiful work and describe your talent if that is possible with my gardening friends. If she doesn't follow you - check out cindeesgarden@blogspot - she's a terrifc person and gardener Jennifer jennsthreegraces@blogspot

珊珊李 sa...

教育,國語辭典,大學,大學,教育局,高中,高中,體育,體育台,教育網,高雄縣,字典,大學,教育局,教育,台中,大學,教育大學,辦公室,體育,育嬰津貼,教育,教育局,教育,育達商職,科學,育樂,教育,廣播電台,台中市,屏東,教育大學,教育部,新竹,育嬰假,教育網,月眉,性教育,育英,育英護專,推廣教育,幼兒教育,喜滿客,天堂,喜來登,夢時代,影城,壽喜燒,京華城,喜帖,喜餅,壽喜燒,喜鴻假期,西喜,專家,牧羊犬,夢時代,喜鴻,春喜,喜多,灰太狼,天喜,專家,壽喜燒,繁殖,燒肉店,喜歡,喜歡你,喜宴,喜美