27 oktober, 2008

Rödlök - Red Onions





Rödlök har alltid varit en favorit. Både i matlagning (glömmer aldrig de grekiska salladerna jag åt på Santorini, löken var inte det minsta skarp utan bara krispig o syrlig, njaaam) och i dekorationer.
.
Gissa om jag inte blev helt till mig när jag fick följa pappa Bengt på Klinta göra en sån här lökfläta. Det har tagit honom flera år att utveckla tekniken, men vilket resultat. Så vackert! Jag skulle inte kunna använda flätan, utan den skulle få hänga här i köket forever! .

Missa nu inte tävlingen där vinsten är ett alldeles underbar lapptäcke för en dubbelsäng! Klicka här för detaljer.
.
Merry Monday!
Minna :)

Red Onions have always been one of my favourites! Both in cooking (I'll never forget the Greek sallads I ate on Santorini Island, the onions were so crispy and fresh) and making decorations.
.
Guess if was all excited when I had a change to follow dad Bengt at Klinta making one of these oniondekorations. It has taken him several years to develop a technique to make it as long-lasting and good looking as it is. So beautiful. I could never ever use it, it would definetely just hang in my kitchen be pretty forever and ever.
.

Don't miss the Give away where you can win the most beautiful quilt for a dubblebed. Read more here.

12 kommentarer:

Skatan sa...

Ja du - det var en dekorativ lökfläta! Jag skulle nog aldrig heller förmå mig röra den. Och stackars den som gjorde det...

Ingenting smakar så gott som riktig grekisk sallad med solmogna grönsaker, härlig fetaost och så löken, den där löken...

Önskar en fin måndag!

Frida sa...

Vilken härlig rödlöksfläta! rödlök är både gott och vackert.
Kram Frida

Kallholmen sa...

Vilken underbar färg och smak rödlök har. Fina bilder du har på bloggen.
Carolina

me and alice sa...

Underbar blogg!!!
Vilka vackra saker du gör! Otroligt fint!
Äkta Grekisk sallad är det godaste som finns och jag måste bara hålla med om att löken smakar gudomligt!!!
Hit kommer jag gärna igen!
kram Susanne

rosenskära sa...

Jag köpte en så vacker liten kista i hönsnär igår som jag faktiskt tänkte lägga mossa och olika lökar i, rödlök naturligtvis!

Man blir ju inte så lite nyfiken på hur han har lyckats få till den där flätan! Man ser hur pysslig han är - vilket tålamod!

Lena

My lovely cottage sa...

reading this post around dinner time makes me all going creazy for your red onions. but i must agree, they don't only taste delicious they are also very decorative.

take care

yvonne

Golden&Vitt sa...

vackert med rödlök och gott :)

Hit ska jag komma oftare, såå vackra blomster arrangemang du gör.

Ha en bra dag/ annika från haparanda

Ljuvligt Hemma sa...

Jisses vad läckert med en rödlöksfläta... verkligen alldeles alldeles underbar!

Karin A sa...

Hej Minna! Rödlök är en dekorationsfavorit - tänk att något så enkelt kan bli så vackert. Flätan är underbar!

Kul att du gillade kransen. Tack ännu en gång för vinsten. Kram Karin

Fru Skrot - Rouva Romu sa...

Ihania kuvia taas Minna! Punasipulit ovat tosiaan todella kauniita ja itsekin säilytän niitä esillä pienessä pajukorissa. Myös tuollaisen reilun puntin ottaisin mielelläni keittiööni!

Kram Fru Skrot

ColonialEast sa...

Följde länken från Lantlif hit. Vilken underbar blogg och fantastiskt vackra bilder. Hit kommer jag tillbaka för mer inspiration. Tack!!!

kristinco sa...

Tes reportages sont un vrai délice et les couleurs sont splendides !