17 februari, 2008

Vitpeppar


Jag hade ingen aning att ngt så väsentligt som vitpepper (i min matlagning i alla fall) är så fint i sin originalform (eller nån torkar version är det ju, men släta fina korn och levereras i klasar). Köpte det hos en blomstergrossist, har aldrig sett det någon annanstans.

My dear non-Swedish speaking friends! Thank you sooo much for your kind comments here on my page. I've received questions about my wreaths, arrangements, materials and my camera work from you and from now on I'll do my best in writing an English versions of my postings so it will be easier for you get the whole picture. I'm really bad in flower names in English, but I'll do my best...

Today I'm showing a picture of a bird nest decorated with white pepper among other things, a new material I've discovered recently.

31 kommentarer:

Vit lantlig själ sa...

Hej!
Jag har aldrig sett vitpeppar mer än i kryddhyllan.
Det var ju mycket fint i blomarrangemang. Ovanligt tycker jag.
KRAM

lottens vita och gröna sa...

har aldig heller sett det, ska be min floristvän kolla, fint så fint! kram lotten

Jan sa...

Love it so much

Randi sa...

Wow - så underbart arrangerat!
Helt ljuvlig komposition i milda färgnyanser.
Kram Randi

Valdemarsro.dk sa...

Jeg har heller aldrig set hvis peber på den måde før.
Det er en rigtig sød dekoration, jeg elsker juleroserne!

Styling a`la Anna sa...

Halloj! Vitpepparen var fin!! Att skriva blomnamn på engelska är nog inte det lättaste, men det är väl där latinet kommer in!! :-) Världsspråket för blommor! Oftast brukar det stå med på följesedeln när du handlar, om inte brukar grossisten kunna ta fram det. Och den person som läser din blogg och vill ha samma blomma kan lätt ta det latinska namnet med sig till affär och få samma blomma! Många tycker det är lite "Posh" med latin, men med blommor funkar det mycket bra eftersom vi oftast sätter "smeknamn" på blommor. Hoppas att jag inte tråkat ut er nu!! :-)

Mosefruen sa...

Jeg har fulgt med på denne bloggen en liten stund nå og jeg har lyst til å takke deg for all den deilige innspirasjon du gir meg :D Du lager lekre ting, og setter meg på ideer til hva jeg selv kan gjøre!

Lekkert med hvitpepper ja, kjempeide :D

(Anngående navn, ikke bry deg med engelske, skriv heller de latinske i tilegg til svensk, så kan vi selv google de over til våre ikke-svenske språk)

Cissi sa...

Vad fint det kan vara att ha vitpeppar i ett arrangemang!
Må gott!
Fina bilder du tar!

Fridhemspinglan sa...

Oj så fint!
Sånt vill jag också hitta!
Tänk, så fint i kransar och annat...

hur mår bebisen?

kram
ingela :)

Linda sa...

I am so glad that you are now going to also post in English. I have admired the photos on your blog for a few months now they are just stunning.
Cheers Linda

tindralitemera sa...

Jätte fint gillar verkligen din sida!
kram

ingemg sa...

Aaaah this bird nest is so sweet!

Thanks for writing in english too. I'm a regular visitor of your lovely blog and I really appreciate that;-)

Inge.

Lyck-Annas sa...

Hej Minna, vackert med vitpeppar. Du får köpa hem ett gäng så du kan arrangera med och sedan stoppa i dig vid eventuella magåkommer... läste ditt faktiskt rätt så stressande/underhållande kväll med kompisövernattning och magsjuka.

Blev så inspirerad av dina vackra kransar men testade en idé jag har haft ett tag. Ull som material fick bli utgångspunkten för min vinterkrans.
Kolla min blogg, snälla!
Stommen är ursprungligen från dig, bloggkursen innan Jul.
Kram/Anna (Motala)

Sagalisa sa...

Nämen vad säger du!!!Vad vackert det blev,måste genast hitta det...just nu är vitpepparkorn populära att svälja hela i dessa influensatider,o de säger att de funkar!
Trevlig dag/Anna

johanna sa...

Hej
Vilka bilder du tar!!!Jag älskar din sida=))
Kraaam

theresias.blogg.se sa...

Vitpeppar har jag nog alldrig sett i klasar heller, jobbar i en blomseraffär så mycket har jag sett men inte vitpeppar.
RIktigt fint fågelbo har du gjort!
Ha en bra dag!

Ute sa...

I'm glad to hear, that you will post in english soon, because I did not find out how to translate your blog from svedish to english or german by google. Thanks a lot.
Ute

RANA sa...

Lite lustigt att jag JUST kom hem från en kryddköparrunda - bland annat har jag köpt rasslande vitpepparkorn. När jag i avkopplingssyfte slog på datorn, hamnade jag just i detta inlägg om vitpeppar. Lite kul - tyckte jag i alla fall. :-/

JÄTTEFIN BILD!

Laeriss sa...

Un petit nid douillet pour une bien jolie hellébore ! Merci pour ce doux moment passé sur ton blog.

Jenny sa...

Ljuvligt arrangemang!
Kram
jenny

Lana sa...

This is absolutely beautiful! The photo would make a lovely print or set of cards. Thank you for writing in English too!

bagateller.se sa...

Så fint! Du är så otroligt duktig! Och så fint ditt skrot var! Skrottipp var ju ett bra tips! Kramkram Terese

Pioner äro vita sa...

Hej

Jag har aldrig sett vitpeppar, men det var snyggt i arrangemang.
Du gör väldigt fina blomsterarrangemang.

Karin

Pau sa...

Jättefin bild - igen!
Hälsingar från Finland o. Helsingfors! Jag har gett ett pris åt Blomsterverkastad-bloggen: "This Blog Is Rated E for Ecxellent". Jag ville ge priset åt er, eftersom ni har alltid jättefina arrangemang, foton i högkvalitet på er blog o. som helhet Blomsterverkstaden-bloggen är riktig stilig!

StyggaLillaLoppan sa...

Tjoho MInna ! Hoppas att allt är bra med dig !!!

Ville bara säga hej hej !!!

Guldkant På Livet sa...

Så otroligt vackert!!! Vilket urtjusigt arrangemang! Med vitpeppar!? Smakfullt. Mari.

Jennyshemochharmoni sa...

Å vad underbart vackert! Har aldrig hört talas om det förut! Trevlig helg! :) KRAM

kristinco sa...

Un rêve qu'il me plait de prolonger encore ce soir !

LISEN sa...

Åh så fint :-)

lilith sa...

Hej!
Jag råkade av en slump hamna här på din blogg och jag måste bara få säga att det är en av de finaste bloggar jag någonsin sett! Så andlöst vackra bilder! Hit kommer jag garanterat att återvända för att hämta glädje och inspiration!

Angie sa...

I just love your blog and have been visiting for months now. So glad to have the english translation, that will make it so much more enjoyable. Thanks!

Angie