Rekar hos Rappne


Första intrycket ni vet... det är detta vad som mötte mig när jag kom till Slottsträdgården Ulriksdal förra veckan. Mona med kollegorna har varit i farten och det är bara så vackert. Vilken blomsterbomb ♥


Det är inte bara de magnifika blomsteruppsättningar och fantastiska miljöer som gör att jag vill besöka stället så ofta det går, men också att de har tulpaner på lök som finns till självplockning. Och inte så få sorter heller (se ovan). Nu var jag där för att kolla på miljöer och ljus och sånt som har med foto att göra. Ska nämligen hålla fotokurs där snart.


Sprang även på Mr Boss, Bosse Rappne och var tvungen att fråga honom om hur det nu är med tulpaner med lökar. Hur gör man med löken efter man har njutit av blomningen inomhus? 
Och så här svarade han:
- Blomman och stjälken måste vissna så att all näring går tillbaka till löken. Då finns det en chans att den blommar ute i rabatten nästa år. Men det beror på sort, alla orkar inte blomma igen. 

Alltså. Gräv ner din överblommad tulpan i ett hörn i trädgården där den får vissna ner helt och hållet. Till hösten flyttar du den där du vill att den ska blomma nästa vår. Ej för blött. Strö lite benmjöl i planteringshålet. Sedan håll tummarna :) 


Hängande tulpanarrangenmang.


Alltså dessa arrangemang.... så vackra!


Vill du ha tulpaner på lök - Ulriksdal nästa. Där kan du antingen skära av tulpanen, eller ta med hela alltet, inklusive löken alltså.




En till underbar detalj... påminner mig om Francoise Weeks naturvackra woodland - kreationer.


En till, den här gånger i orangea toner.


Det är bara så vackert överallt.


Så. Ett måste helt enkelt när ni är i Stockholmstrakten. 

Som sagt, jag har glädjen att komma dit snart igen, 
ska hålla den där fotokursen, till ett gäng trädgårdsdesigners den här gången. 
Teori varvad med praktik, och eftersom det inte riktigt grönskar ute än så får vi smyga runt i växthusen. 

Tycker det är så kul att lära vidare om hur man tar bilder. På mitt vis. Har ju själv lärt enligt "learning by doing"-metoden, inte all för mycket komplicerat teknik på mina fotokurser. Däremot massa tips hur man komponerar bilder och hittar lockande vinklar. 

Nu ska jag iväg och hämta mera snödroppar .. har ett woodland -projekt på gång här hemma och där ska det finnas ett hav av vackra snödroppar... så småningom :) Tacksam för alla generösa vänner och bekanta som jag kan idka byteshandel med.