Receptet och instruktioner på en påsktårta


Idag ska jag visa hur jag bakade min påsktårta som jag visade tidigare här. Grunden i det hela är den här gamla kransen som jag haft ett par år nu i mitt rekvisitalager. En enkel krians av halm eller björkris funkar också fint.



När man lägger kransen på ett tårtfat fungerar den som ett utmärkt stöd att bygga en hel tårta. Mittendelen fylls med valfria blommor, antingen på lök eller med rötter.



Men först ska fatet skyddas med en bit plast. 


Blommor med rötter ska in i små plastpåsar för att hålla fukten, och jorden runt fötterna på plats. 


Lökväxter som ska stå i mitten ska ha lite av jorden kvar, de som ska fästas på kransan putsas från jord och får en liten metallpinne som hjälper den att stå upp.




Placera alla blommor, först i mitten och sen runt kanterna.


Därefter stick i videkissor.


Och sist lite extra påskkänsla med fjädrar runtom på kransen. Ge dem en liten svans av ståltråd om de inte har det redan så är de lättare att sticka i kransen.


Och voilá, tårtan är klar. Duscha lökarna och blommorna med måtta. Förvara så svalt som möjligt för längre hållbarhet. Byt ut vissna blommor och plocka bort fjädrarna så kan du ha tårtan framme flera gånger under våren.

Happy baking!