Blommande fågelbo


Den här har jag visat innan, men ni är många nya läsare (så glad, varmt välkomna ska ni vara!) och då kanske är det ok att upprepa sig. Ni vet, övning ger färdighet 😊 


Vad som behövs alltså är ett fågelbo. Helst en egentillverkad av gräs och pinnar. De riktiga är ju någon annans hem och/eller fullt med bakterier. (den här är en riktig än och nu började jag tvivla om jag ska visa den bilden alls för att inte uppmuntra till att ta fåglarnas bon... hinner tyvärr inte leta rätt på en annan bild så det får bli detta med en uppmaning GÖR DITT EGET FÅGELBO. Här finns enkla instruktioner, eller så köper du en t ex här
Vaddera ditt fågelbo med hö, eller torrt gräs och dekorera med små fjädrar.



För att det ska bli lite extraroligt och snyggt så behövs det pärlhyacinter. Kapa bort hälften av jordmassan, lökarna ska sitta fast tillsammans så ta inte bort för mycket.

Sedan lägger du fågelbon på de upp- och nervända lökarna. Fäst med mjuk ståltråd som du trär från boet ner till lökarna och tillbaks till boet igen. 

Jag hängde upp min på en stadig lång spik (syns på bilden om du tittat noga). Fukta lökarna med spray om de står inomhus. Ute eller där det är svalt behövs det inte. 

Och imorgon visar jag äntligen hur man dekorerar buketter med ägg och fjädrar.

Ha en fin dag mina vänner