fredag

Ingvar Strandhs blomsterskola i nya lokaler


Vilken lycka! Ingvar Strandhs blomsterskola fortsätter att utbilda florister. Inte längre i Oxie utan i Jakriborg, helt fantastiskt vackert område nära Lund (Hjärup). Det är som att komma till Danmark när man kommer dit. 


I lokalerna huserar alltså ett gäng lärare och elever under veckorna. På fredag kl 12 går eleverna hem och butiken är öppen till allmänheten. Idag och imon är det invigningshelg, öppet lördag kl 10-14.


Dessa har eleverna i skolan gjort - efter två veckors utbildning!!! 
Vilka blomsterkonstnärer!


Och sen lite random bilder. Vissa skarpare än andra, att fota i farten har sina sidor..


Anemoner <3 p="">

Underbara vaser!



Samma här. Elevarbete! 


De duktiga floristeleverna hade även fått gå loss på 
att göra tårtor. Det vet ni att jag gillar! 


I still med Zandras silvertårta som ni kan se här.



Helgens utflyktstips number 2 är alltså: Ingvar Strandhs Blomsterskola i Jakriborg där även dottern Jenny med man driver blomsterbutik fredagar och lördagar. De tar emot beställningar hela veckan. Adress: Köpmanngatan 22, Jakriborg, Hjärup.

Missa inte ljusbutiken på samma gata närmare stationen. Där ska jag gå kurs till hösten och lära mig att stöpa ljus!

Ha en härlig fredag! Nu ska det fixas tacos!



12 kommentarer:

AnnA sa...

Sååå fina blommor du visar från Strandhs De brukar handla fantastiska blomsterinstallationer på Malmömässan, så det blir väl så i år med. Älskar de där tårtorna!
Trevlig helg!
Hälsningar
AnnA

GladiGrönt sa...

Jag ser Viburnum där i bakgrunden, så härligt vårgröna! Jag längtar tills min snöbollsbuske är precis så, just innan bollarna slår ut i vitt!/ trevlig helg/Monica

monique carnat sa...

très belle boutique avec superbes compositions florales ! bon weekend *

Anonym sa...

ÅÅh, underbara bilder! Inspiration!! Tipsade min syster, som bor i Lund att genast åka dit och ta sig en titt. Nu längtar vi alla sååå mycket efter vår och att odlingssäsongen ska börja. Njuter av sol och fågelkvitter i Stockholm idag. Hälsn Maria

Karin sa...

Vilket fint tips du bjuder på här! Jag drömmer om att gå en kurs på den skolan även om det börjar bli kanske lite väl sent i livet. Tack för alla fina bilder du delar med dig av! Karin

Blomsterverkstad sa...

Hej Anna <3 Ja, det blir spännande att se vad Jenny & co hittar på på mässan i Malmö nästa vecka. Kanske vi ses där! Kram!

Blomsterverkstad sa...

Glad i Grönt/ Monica - håller så med dig! Viburnum är fantastiskt fin precis innan den slår ut. När jag bodde på gården hade vi en jättestor, i nya trädgården finns en liten en som jag planterade 2014, hoppas den sträcker på sig och blir stor snabbt :) Kram och tack för att du tittade förbi!

Blomsterverkstad sa...

Merci Monique <3

Blomsterverkstad sa...

Maria, så glad att höra att du tipsade systern. Alla småbutiker behöver alla besökare de kan få! Gör mitt bästa för att sprida odet om olika smultronställen. Annars finns det risk att vi snart har bara stora opersonliga kedjor kvar. Hoppas du har fortsatt sol där uppe, här nere är vi inbäddade i dimman... Kram och odlingsglädje!

Blomsterverkstad sa...

Karin! Du kanske jan testa en veckas prova på -kurs som jag gjorde för många år sedan. Sen blev det inte av att gå hela utbildningen, inte för att jag inte ville... Håller tummarna att du lyckas att förverkliga din dröm <3 kram!

Blomsterverkstad sa...

Karin, kollade din blogg precis, ah så mycket fint. Du är ju superduktig blomterkreatör redan! De gröna assietterna var ett riktigt fynd, grattis!
Här är en länk till prova på -kursen:
http://www.jennystrandh.se/prova-på-kurser-35178858

Karin sa...

Tack snälla för dina fina ord! Tack för länk o tips! Livet är för viktigt för att inte göra det man verkligen vill!