Julstämning á la Gunnar Kaj

Förra veckan bjöd på en underbar stund i en julig sagovärld skapad av Gunnar Kaj och Blomsterfrämjandet. Platsen var Malmgården (Vita Bergen) i Stockholm. Besök om du kan, de driver ett kafé på somrarna.


Hyacinter med lingonris. Underbara färger och härlig rufsig känsla.


Amaryllisar till alla smaker.

Enkelt och effektfullt!



Här förevigar Gunnar sin skapelse. Här kan ni se bilden.


Mera underbara snitthyacinter.


..och här på lök. 
(Någon frågade om doften och allergier... alla på plats var eniga om att färgskalan styr doftstyrkan: De blåa doftar mest, sedan rosa och minst doft (=minst allergiska besvär) har de vita. Rätta mig om jag har fel. Vill jättegärna veta. Finns det speciella sorter som är helt doftfria, och var får man tag i dem i så fall. )

Växthus är bara så vackert. Under hela året. Känslan i ett växthus är helt magisk och här hade de dessutom byggt till en förlängning (gemenskapslokal) till växthuset. Så skulle jag vilja bo. En liten länga sammankopplad med ett växthus, vilken dröm!


Mossiga grenar är min storfavorit just nu! Så enkelt att liva upp och piffa till en blomma som blomma, krans eller ett arrangemang.


Julros hjärta mistel. 


Sist en drömmig skymningsbild... sen blev det för mörkt att ta vettiga bilder.

Hoppas jag kunde förmedla julkänslan och idéer som Gunnar Kaj och Blomstrfrämjandet trollat fram.

Kram!
Minna :)