Dagens trädgård


Gick en runda med kameran i morse. Älskar de stunderna och just nu så måste jag verkligen hålla mig själv i kragen så jag inte blir kvar i flera timmar... Veckan har varit regnig, och det märks... grönt,  snigligt och delvis tillplattat :) Här kommer lite bilder:


Helt otroligt, se som lavendeln har vuxit. Det är tredje sommaren för dessa plantor och kolla så stora. Så glad och njuter av synen och doften så ofta jag bara kan.


Finns det något som jag inte tycker om så är det mördarsniglar. Även om vissa säger att de ska få leva de med så här hemma är det krig. jag går med saxen i högsta hugg, men hinner ju inte hålla efter dem alls så mycket jag hade behövt. De förstår jättemycket, och att odla ätbart är inte alls lika kul som förr. Mitt bästa tips är att förodla/köpa färdiga grönsaksplantor, då har de en chans att överleva. Att täckodla är bara att glömma, under fuktiga planttäcken myser de som bäst. 


Självsått! Namnet kommer jag ju inte på just nu - som vanligt alltså :) Har jättemycket plantor som har självsått sig och är så glad. De pluppar upp lite varsomhelst, och det mesta låter jag vara kvar, har svårt med tanken att dra upp något som kommer bli så fint senare. (fast nu har jag börjat dra upp en del för att hela trädgården håller på att förvildas annars.. att plantera om dem i rabatter funkar var tredje gång, och då brukar plantorna bli lite ynkliga, vattnar säkert dåligt).


Efter regnet är allting så grönt och fint. Grusnejlikan har jag lyckats att hålla vid liv i några veckor nu, brukar ta kål på dem rätt snabbt när jag inte vattnar tillräckligt. Stolt och beundrar den lite extra varje dag!



Kolla här då. Svartkål! Tycker det är så snyggt. Och gått att fräsa med vitlök och pingenötter. (Inga närbilder, för bladen är fulla med små hål)


Tips! Släng inte resterna av färdigköpt sallad (i kruka då). Plantera ut i stället, blir så här fint. Helt tagen av att den har vuxit till sig så snabbt och att sniglarna inte mumsat i sig det hela. Slutsats = sniglarna äter helst det som precis tittat upp (som all annan sallat, brytbönor, grrr)


Än blommar rosorna, fast regn gör att det ser så skräpigt ut. Jättedaggkåpan gillar inte regn ngt vidare heller. Ligger platt på marken och behöver hjälp för att komma upp.


Första stockrosen har börjat blomma. De får avlösa digitalis som nu är på sista versen. 

Regnet och blåsten har inte varit något med de höga digitalisen, tur att det var så fint väder i början så de fick glänsa ordentligt ett bra tag. Bild från 4.juni:


Idag såg det ut som nedan. Ryckte bort många, vill ge plats till nya blommor som väntar på sin tur.


Ha en fin helg blomstervänner! Många börjar semester idag, jag önskar oss alla soliga dagar och regn på natten :)

Kram, Minna :)