Primulaskötsel enligt mig


Många har frågat mig om primulan... hur man får den till att hålla. Då pratar vi om den här "vanliga" primulan som säljs i bl a mataffären, primula vulgaris. 
Så här lyder mitt svar: Blomman håller sig  fin i ett par veckor, men längre än så håller den inte inomhus så här tidigt på våren. Ledsen, men så är det. För varmt, för lite ljus. 

Så njut av den med gott samvete så länge den blommar, vattna kontinuerligt... men lämna inte för guds skull vatten i krukan för då blir primulan snabbt sur och ful.


Den dör troligtvis inte även om den blir ful, och går att plantera ut senare. 


Har du ett svalt uterum är det det bästa stället för primulan. Ta in blomman när det är dags att ha fint på fikabordet, och sen ut igen.  För det mesta alltså - 10-15 grader. Om du vill hålla dem fina extra länge.


Vi repeterer:
-Jämn vattning, rejält med vatten
- Ingen vatten ståendes i krukan
- Svalt med mycket ljus (men inte direkt solljus - för då är det ju inte svalt längre)
- Näring vid varannan vattning
- Absolut inte ovanför element (för VARMT)
- Vanlig blomningstid med ovanstående skötsel 2-3 veckor. Därefter börjar den se lite sådär ut och här brukar den åka ut till garaget (ljust och svalt) i väntan på planteras ute.

Att sköta blommor är ingen exakt vetenskap (om man inte är yrkesodlare eller noggrann hemmaodlare) Jag är varken eller, därför ska mina råd tas just som råd, inte som garanti :)  Men här hemma funkar primulaskötsel så :)