Zandras onsdag - Höstinspirerad dekoration i en pumpa

Hej mitt namn är Zandra
Nu har jag börjat min arbetspraktik här hos Blomstervarkstad och kommer att inspirera er varje onsdag i tre månader framåt.


Min lillebror har fyllt 21år och skall fira sin födelsedag på lördag.
Jag vill överraska med ett fint bordsarrangemang.


Jag började med att dela pumpan.
I och med att jag ville göra ett avlångt arrangemang så delade jag den på mitten ungefär för att den inte skulle bli för hög. Viktigt att ställa pumpan på ett fat för att försäkra om att det inte läcker igenom vatten och förstör bordet.


Därefter skar jag till en oasisbit och gjorde den något rund upptill. Tips när du lägger oasis i blöt är att fylla en halv hink med vatten och låta den sjunka ner av sig själv. Att tänka på när man skär till oasis är att den ska vara ca 2 centimeter ovanför kanten, annars har du inget att fästa blommorna i på sidorna.


Materialet har jag valt för att jag ville ha mycket luft, då bordsarrangemanget skall stå mitt på bordet vill man ju självklart kunna se gästerna mittemot. Där spelar även höjden in, så tänk på att inte göra arrangemanget så högt om ni gör en bordsdekoration.
Börja med längderna och med toppen sedan med sidorna, fyll även i med grönt i början då det är svårare att täcka oasis i efterhand. 


För att visa upp mitt bordsarrangemang ville jag duka och göra snyggt. Visa hur man kan få ut färgerna på resten av bordet och inte bara i arrangemanget.
Därav valde jag en naturfärgad duk av linne som jag klippte i lagom stora bitar till att använda som servetter. Måtta gärna efter en servett ni har hemma.
Mina mått på linneservetter är ca 30x30cm.
Som servettring klippte jag till lagom längd från ett dekorationsband och tejpade ihop på baksidan. För att styla till och ge en färgklick satte jag en orange ringblomma.


Jag valde även att sätta några orangea ringblommor i mitt arrangemang i efterhand för att plocka fram färgen på pumpan. 


Nu hoppas jag att lillebror inte ser detta och att han blir lika nöjd som jag.

Lycka till så hörs vi nästa onsdag!
Kram Zandra