14 januari, 2013

I morgon är det tulpanens dag!





I morgon, den 15 januari, firas tulpanens dag.  Fast efter jul och i väntan på våren vill jag i alla fall fira den lite sådär hela tiden. Så prova om du du inte gjort det förr - skaffa en bunt med krispiga glada tulpaner. 

Skötselråd:

För bästa behandling snittar du blommorna efter hemkomsten med vass kniv och låter buketten stå i vatten i omslagsplasten/pappret. Då drar den i sig massor med vätska och blir sådär spänstiga. Använd kallt vatten. Byt vatten ett par gånger i veckan, ge en ny snittyta om det verkar som att blommorna inte får vatten. Ställ gärna svalt, speciellt på natten, då får du njuta av blommorna längre.   

Bilderna tog jag på Blomsterfrämjandets tulpaninspirationsdagen. 

Njut - av livet, tulpanerna, stunden..

Kärlek till er alla!
Minna :)

6 kommentarer:

Furulunden sa...

Vi hadde tulipanenes dag sist fredag i Norge. Kjøpte meg en stor bukett fordi det var tilbud. Men ellers er jeg enig med deg; jeg nyter tulipaner hele tiden framover mot våren. Da overtar tulipanene forhåpentligvis i hagen så jeg kan nyte dem videre der. Mette

Skumpa och Spaljé sa...

Kram till dig också, Helena

Gabriella sa...

Tack för påminnelsen om tulpanens dag, senast för någon dag sedan funderade jag vilken dag det var=)

mitt hjärtas fröjd å glädje sa...

Härligt med tulpaner! får bli en eller flera buketter idag.
Kram Jennie

Bland hö och halm sa...

Jag älskar tulpaner så nu har jag en anlädning att gå och köpa mig en bukett tulpaner i morgon.
Tack för en fin blogg! =)

Drömgården sa...

Men det hade jag ju helt glömt! Mina tulpaner här hemma är utblommade, så nu blir det nog en tripp till affären! :D
Tack för inspirationen!