Kökskrans






Hej allihopa, här är Gerda från Idémakeriet igen.
Tack snälla för era ulliga ord om mina bollar i några inlägg tillbaka, det uppskattas!


Idag visar jag er en nostalgi kökskrans.
Kommer du som jag ofta på loppmarknader ser man ofta sådana burkar med olika köksredskap i.
Sådana gamla saker som ingen använder längre:) Det är de små skatter i mina ögonen som man kan göra roliga saker med. Oftast är de dessutom väldigt billiga och får du en hel bunt med dig hem för några kronor.
 
Här har jag använd en stadig järnring med 4 ljushållaren, finns att köpa här.
Den här kransen har jag först klädd med silvergirlang. Jag virade silvergirlangen med silvertråd runt kransen, i webbutiken har jag även detta silvertråd till salu men det går lika bra med ett annat, bara det är tunt så att inte kvistarna bryts.
Jag fäste i kransen(i de öglorna som finns på kransen)4 st långa järntrådar( jag har använd det svarta spoltråd som du hittar här. Dessa trådar snurrade jag ihop med en ögla i toppen och hängde den i en stadig krok i taket.
Nu när kransen hänger ser du lättare hur du kan dekorera kransen.
Häng sedan i samma svarta spoltråd de saker som du vill hänga i kransen. Jag tog några gamla foto, köksredskap och små mini bygelflaskor till några blommor. Dessa söta flaskor hittar du här.
De gamla foto hängde jag i kransen med hjälp av en gammal gardinring med tillhörande klämma.
Är du nöjd med kransen ställer du till sist de 4 blockljus på plats.

TIPS: Använd gärna något grönt som torkar i då behöver du inte byta ut de gröna kvistar hela tiden.
TIPS: Blockljus är inte billiga och ett billigt alternativ är att låta de blockljus brinna tills det uppstår ett utrymme för ett värmeljus(eventuell kan du hjälpa lite genom att skära bort lite ljusmassa med en vass kniv). Lägg ett litet lager med sand i botten av det här utrymmet och ställ sedan ett värmeljus i själva blockljuset. På så sätt ser det ut att blockljuset brinner.

Ha en skön dag!
Kramar Gerda