06 september, 2012

Saker som gör mig glad, vol 2











Bilderna ovan är från min köksträdgård. Ett fantastiskt oas som tar andan ur mig varje gång (antingen för att jag blir så glad och lycklig, eller för att jag får panik när jag ser allt som ska göras och börjar hyperventilera..).

I år har vi tyvärr haft en sorkinvasion och de har tuggat i sig merparten av t ex rödbetorna. Dags för en krigsförklaring. Har googlat massa, men allt verkar ytters osäkert - har ni bra tips hur jag kan göra min köksträdgård motbjudande för släkten sork? Alla egentestade tips tas glatt emot.

Happy torsday till alla! Här i Skåne skiner solen och än kan man försöka låtsas att det är sommar.
Minna :)

14 kommentarer:

Hildas hem - Sofia sa...

Bilderna är så ljuvligt fina och gör mig glad också! Jag gillar den här tiden på året; när man får skörda och det är klar och frisk luft ute.
Tyvärr har jag inga tips om sorkinvasionen ... mina rödbetor verkar ha klarat sig. Men så har jag ju 3 katter som ständigt jagar också, så en katt kanske vore bra ;)

Jag önskar dig en härlig dag!
Kram Sofia

Emelie sa...

Jag skulle precis säga som Sofia - katt. Miljövänligt och bra!

Dagliljan sa...

Har mycket erfarenhet av sork tyvär. Har testat både gas, gift, katt ljudskrämma. Tyvärr var råttgift effektivast....

All Seasons sa...


You have a wonderful garden, Minna. This is the great time to do some work there and...make some wonderful wreaths. Yesterday I have make some wreaths for my kitchen. I put some picture from it this week on my blog..
But also a great time and place for family mouse, I have no idea how to put them out of you garden. Maybe with a lot of cheese :-)

Enjoy this beautiful day!
Hugs,
Patricia

Anna S sa...

Vi som bor på landet använder sorkfälla.

Eefies day sa...

A wonderful garden with wonderful and delicious vegetables and fruit...so nice to work in your own garden and enjoy it a lot.
Have some more beautiful garden days:)

Greetings,
♥Eefie

Gitte H sa...

Vidunderlige billeder - du har en fantastisk stemningsfuld have.

God weekend

Agneta sa...

Det finns inget så gott som när jag kan hämta direkt från trädgårdslandet.
Vilka fina bilder.
Mot sorkar använder jag något som heter karbid, luktar illa men gör nytta.
Kram Agneta

Gabriella sa...

Åh det ser alldeles ljuvligt ut! Gudomligt. Önskar det såg ut så utanför mitt fönster=)

Vita Hemligheter sa...

Önskar en härlig fredag!!
Missa inte min utlottning, där du nu har chansen att vinna en av mina Tegelpannor:)
Ha det gott!
Kram Emma

Paula sa...

vilken fin köksträdgård! den lilla tegelgången är supersöt!

La Musa by Amelia Cazorla sa...

Wonderful pictures. Congratulations!!

Amelia

Anonym sa...

Hej!
Vi hade för några år sen problem med sork. Persilja, morötter, mangold m.m "vissnade" plötsligt och kvar var bara blasten. Vi fick rådet att gräva ner flaskor och sätta ner en vindsnurra. När det blåser så vibrerar det i flaskan och skrämmer sork (och mullvad var tipsarens erfarenhet). Vi har inte haft problem sen dess. Lycka till!
Anette, en skåning i Uppland

Blomsterverkstad sa...

Tusen tack för alla tips vänner! De ska prövas, varendaste en... tills vi blir behålla åtminstone det mesta av skörden :) Kram!