14 september, 2012

Om beröm på jobbet.


Jag får massor med beröm. För mina bilder, mina artiklar, mina böcker. Ja, för det jag gör på jobbet. Får du beröm på ditt jobb? 

Anledningen till det här inlägget är att jag ibland blir jag helt matt på all beröm. Har svårt att ta in det. Inte för att jag inte bryr mig, blir lika glad varje gång jag får ett mail från någon som blivit berörd av mina bilder.

Men jag grubblar ändå. Dels för att jag egentligen skulle vilja jobba som sjuksköterska, helst på krisdrabbade områden. Har svårt att se att vackra bilder skulle göra stor skillnad för mänskligheten. 

Dels för att jag tror att så många av dem som gör skillnad inte får någon beröm alls. Ingen ser dem. Som städerskan som städar kontor och restaurang på nätter och kvällar. Ellen de som tar hand om våra barn på dagis och skolor. Eller vem som helst som jobbar och gör sitt bästa. (o så har vi alla som inte jobbar, men det tar vi en annan dag, jag får begränsa det här jobbet till att handla om beröm på jobbet)

Jag har ett synligt och roligt jobb - men att skriva bok eller blogga är faktisk bara ett jobb, jag är inte värd mer beröm än nån annan som sköter sitt arbete. Eller nej, nu får vi nog vända på det. Alla andra är värda lika mycket beröm för sina jobbinsatser. 

Så dagens färgglada hortensior är till oss alla - fasiken vad ni gör ett bra jobb där ute!!! 

Kram och trevlig helg!
Minna :)





13 kommentarer:

Anna Vattenkanna sa...

Alla behöver uppskattning och vi som håller på med mer "synliga" jobb får såklart mer "direkt beröm" än andra yrkeskategorier.

Själv kan jag fundera på om mitt arbete är speciellt viktigt, eller är det bara ytligt - jag jobbar som trädgårdsdesiger? Men att folk känner glädje i sina trädgårdar och kan varva ner och fylla sig med energi så att de orkar med sina mer "betydelsefulla" jobb är ju också ett bidrag. Dina bilder och ditt arbete fyller ju också samma funktion - vi kan ju bidra med att folk mår bra helt enkelt och det är ju inte fy skam. Friskvård faktiskt!

Kram

Zarah sa...

Vackert och relevant tänkt - detta är nog något alla behöver fundera på ibland... Att berömma och ge glädje åt även de som inte är så synliga - det är en bra och viktig sak.

Faktum är att man borde berömma ALLA lite mer! Om man har något snällt att säga, finns det ju ingen anledning att tiga.
Därför:
Toppenbra inlägg, Minna - och vackert foto som alltid. Jag gillar din blogg mycket! :D

re.do sa...

Håller med om att vi alla som arbetar gör det bra! Jag har ett arbete där det inte är något beröm att tala om och en usel lön för det jag gör. Nedskärningar. Gruvar mig redan för personalmötet nästa vecka. Det finns aldrig en enda bra sak som sägs. Tyvärr! Har gått så längt att jag inte pallar. Fy så tragiskt. Tack för att du finns med din blogg, den är underbar!

Анастасия Бочкарёва sa...

Кого-то вылечит медсестра с помощью грелки, а кого-то и вы с помощью чудесных фото! Болезни бывают разные и нужны разные лекарства :) Спасибо.

Bland annat sa...

Du har nog mitt drömjobb faktiskt men... Jag jobbar som lärare och får faktiskt jättemycket beröm. Om inte varje vecka så någon gång i månaden. Har också svårt att ta beröm, men det är iallafall viktigt att vi delar med oss till varandra om braiga egenskaper, bara för att vi är de människor vi är. Inte bara om vad vi gör.

Geli sa...

The photo is very very beautiful. I like this plant and the colours of yours are very dreamy!!! Have a nice weekend, Geli

flowers on my table sa...

I think making the world more beautiful is worthy of praise, but you are right about others not receiving praise when they should. I suppose it is easier to praise things when they please us, or make us smile, than when someone is just doing their job well. Love the Hydrangea, love Linda x

Ulrika sa...

Tänkvärda ord!
På mitt jobb har vi de senaste åren blivit mycket bättre på att ge varandra beröm. Det känns bra - både att få och att ge.

Jennica... sa...

Du är värd allt beröm Minna! Att sprida vackra saker, inspiration och glädje är absolut något fint. Men, jag förstår ändå vad du menar.

Jag försöker verkligen att ge människor beröm. Jag brukar faktiskt tänka på det. Som på dotterns skola, eller lill-tjejerns dagis....de blir så glada. Eller i affären....

Jag trivs väldigt bra på mitt jobb, men när jag tänker efter är det väldigt sällan jag får beröm. Lite knas, när jag tänker efter....tycker nog att jag förtjänar det ibland. Ska nog bli bättre själv, på att ge beröm till mina kollegor. Ibland tror jag att vi tar varandra lite för givet...

Fortsatt härlig helg!
// Jennica

Växthusmadam sa...

Visst kan det vara så att om man har ett kreativt arbete på det sättet som du har ibland tänker att det är "viktigare" att t.ex jobba på akuten...Men tänk på alla människor i vårt samhälle som på ett eller annat sätt lider av utbrändhet för att de helt enkelt glömt bort att ta för sig av allt det vackra som är gratis och kört in i en återvändsgränd..... Det finns ju en anledning till att det finns trädgårdar dit man kan få komma och bli frisk igen.... Vi behövs nog alla där vi är och man hoppas ju att alla på ett eller annat sätt får beröm för det jobb de gör...... Njut av berömmet du får, det betyder bara att det verkligen finns ett behov av det du ger!
På tal om det; nu ska jag gå ut i trädgården med kameran och mina "Minna-trix" och fota lite, det är nämligen MULET ute och det är BRA fotoväder har jag lärt mig av en inspirerande lärare!!!
Kram från Växthusmadam

Blomsterverkstad sa...

Värdefulla tankar från er alla <3 Ja, det är inte lätt att alla ska vara nöjda o få lika mycket här i världen, men så länge vi försöker så är det väl ändå bättre än inget :) Stor kram till alla <3

Pünktchen sa...

soooo wonderful!!! :)


nora

Sandra sa...

Love your work! Thank you for the wise words...I am going to write a thank you note to the nurses who were so kind to me on my last stay. You inspired me to do something that I have been putting off. Keep lifting people's spirits with your beautiful work. You are a nurse because you lift our spirits x