17 september, 2012

Making a difference




Tusen tack för alla kloka funderingar till mitt tidigare inlägg. Jag gnällde om att jag vill göra ngt viktiigt, något som gör en skillnad, inte bara ta vackra bilder. Och vet ni vad, svaret till det "problemet" fanns uppenbarligen så nära att jag kunde inte se det. Förran idag. Att göra skillnad behöver jag faktiskt inte befinna mig i det värsta eländet. Det finns gott om saker jag kan göra här hemma. 

En väninna till mig, Anna Billing, som bloggar och delar sina skånsk fantastiska recept här - hon, denna handlingskraftiga omtänksamma varelse tog initiativet att hjälpa nyanlända syrianska flyktingar att få varma kläder nu när sommaren är oundvikligt förbi. En enkel sak kan det tyckas, men så värdefull. Människorna som är tvingade att lämna sina hem för att söka skydd på annat håll känner sig välkomna med folk som bryr sig och visar intresse, och alla som har hjälpt med kläder gör en insats. 

Imon gör vi billing (lämnar kläderna vi samlat ihop). Vi har en trailer fullt med vinterkläder och -skor och sedan tar jag med även fika till oss alla. Välkommen till oss här i Sverige kommer jag att säga, hoppas att ni kommer att trivas! För det är ju så man gör när man för gäster.

Kram!
Minna :)

9 kommentarer:

Hon som talar med blommor sa...

Underbar du, du skriver så klokt och fint. Du tar inte bara fantastiskt vackra och inspirerande bilder, du har ett lika vackert inre Minna! Ditt inlägg gjorde mig verkligen glad. Kram! / Carolin

MammaElva sa...

Åh, vad fint av er!

Ha en fin dag!

Isas Trädgård sa...

Du fina underbara Minna !!
Jag blir alldeles rörd av ditt inlägg !!
Det är så här vi alla borde göra ... ge av allt överflöd vi har och hälsa våra utländska gäster välkommen till vårt land !
Jag har tidigare i livet gett mina barns utlästa och urvuxna böcker och leksaker till gömda flyktingbarn.
Vilken bra påminnelse jag fick nu ... genom ditt fina inlägg !!
Blir alltid så glad av dina vackra bilder och kompositioner ... villken gåva du har fått Minna att göra andra glada på så många olika vis !
Ha det så gott och lycka till !
Kram/Isa

Beas sa...

DIna vackra bilder och blomsterarrangemang gör att vi andra kan känna att det faktiskt FINNS det som är vackert och otvunget, inte bara plågsamt, stressat och tvingat.

Vi får ork genom dina arrangemang och ditt goda hjärta och på så sätt gör du världen en smula lättare att leva i, även fast du inte känner själv att du gör någon skillnad.

Att ge syrianska flyktingar kläder är ju ett annat sätt som gör att du mer direkt kan få feedback på den förändring du kan tillföra.
Bra gjort och även där en förebild.

~~~Lydias Gröna Fingrar~~~ sa...

Du är baske mig lika vacker invändigt som utvändig...stor eloge till dig du fina... & till oss andra också då! ;o)

Kram Lydia

Eefies day sa...

Sometimes there are so much lovely things you can do in your own neighbourhood that all negative toughts are gone...
I hope you have had a wonderful day!!!!
I love your heart full of flowers.

Kram,
♥Eefie

Ung Tant sa...

Så bra initiativ.
Det är så lätt att tänka att man vill göra något men att man måste vara någon annanstans i ett annat sammanhang istället för att se vad man kan göra här och nu.

Geli sa...

Hej Minna, what a beautiful wreath, have a nice evening, Geli

Heidi sa...

tolle Spätsommerdeko ...die holt noch mal den Sommer in´s Haus Danke schön

LG heidi