20 juni, 2012

Kryddor på liten yta

Kryddbaljan börjar ta form

Ett fiffigt sätt att skaffa sig en liten örtagård är att odla i en zinkbalja (eller annan stor kärl). Gödsla och vattna regelbundet o du har egna kryddor till sommarens alla delikatesser. Och till vinterns så klart, skörda regelbundet och torka eller frys in. Då växer kryddorna dessutom ännu mer.


Vacker och praktisk - markeringspinne från Växthusmadam

I min låda har jag gräslök, timjan (se fina skylten ovan som jag fick från Växthusmadam), ananassalvia, mynta, persilja, oregano. Citronmeliss fick en egen ktuka den, växer sig så enorm och jag var rädd att den skulle ta över det hela.

Solsken på er!
Minna :)

8 kommentarer:

vintageandart sa...

What a relaxing and useful Summer pastime. They look fantastic in the zinc pot.

Marie sa...

Det blir så himla fint med kryddor samlade! Jag har satt mina i en balkonglåda som hänger på staketet :)

Hildas hem - Sofia sa...

Så fint! Det är så lyxigt med egna kryddor - dessutom så himla enkelt. Här odlas det också friskt :)

Jag önskar dig en härlig dag!

Nillas Trädgård sa...

Det är kanske så man ska göra för jag misslyckas alltid med mina sk. permanenta kryddland. Det är fint i början och sen växer allt ihop... Kanske bättre att börja om varje vår och hålla dem kort i en kruka.
Din balja ser jättefin ut!
Ha en fin dag!

Millas hem sa...

Ljuvliga bilder! Kryddor är otroligt vackra och tillsammans med zink...en fullträff!=))

Kram Camilla

Växthusmadam sa...

Skylten ser ut att trivas fint hos dig! Ha en härlig midsommar!
Kram från Växthusmadam

Fröken S sa...

Vad snyggt! Jag önskar att jag blir lika bra på att kombinera växter så det ser trevligt och frodigt ut!

traduction anglais sa...

Vad härligt!