21 maj, 2012

Blommor till balkonglådor

Balkonglådavackert, i fokus den rosa/laxfärgade skönheten
som är av sorten tulpanpelargon.

Favoriten dubbel stjärnöga (osteospermum dubbel),
de snyggaste bladen hör till en doftpelargon Orange fizz


Hej från balkongen!
Nu äntligen är värmen här... balkongen kan äntligen invigas ordentligt. Jag håller på med inredningen fortfarande, men lådorna har åtminstone fått en härlig vild kombiplantering av pelargoner o stjärnöga. 

När man har sina blommor i trånga krukor och balkonglådor är vattningen och näring extra viktigt - speciellt stjärnögan har kraftiga rötter och dricker mycket vatten.

Heja sommarvärmen - du är så välkommen så!

Minna :)

9 kommentarer:

Puumuli sa...

Så härliga färger! Jag vågar ännu inte plantera sommarblommor ute; här hos oss sägs det att nattfrosten kommer inte efter den 10 juni. Nå, jag brukar ha blommorna ute före det men många gånger har man fått uppleva otrevliga överraskningar efter en kall natt...

Kram
Sari från Puumuli

n o r d i n g å r d e n sa...

Såna vackra blommor och bilder! Dubbel stjärnöga har jag aldrig sett men just stjärnögan är en mycket tacksam favorit för mej!!! Mari.

Valentina sa...

What a beautiful geranium in the second photo. Thank you.

Hildas hem - Sofia sa...

Så vackert! Det är så ljuvligt nu när man kan flytta utomhus och leva sitt liv på balkong/altan. Äntligen! :)

Jag önskar dig en fortsatt fin kväll!
Kram Sofia

Coconut sa...

Men oj! Varför har jag aldrig läst den här bloggen förut? Den är ju hur härlig som helst!

plantsandseeds sa...

Hej!! Fina blommor, stjärnöga är en favorit hos mig också!! Jag kan bara hålla med om att det är härligt att värmen äntligen är här!!
Ha en bra dag!
/Trädgårdsliv

Anna-Maria sa...

Läckra färger!Jag så väderrapporten att vi lär ska få sommar också ;-)

StrandviksVillan sa...

Ljuvliga bilder!
Så kul - jag har letat efter namnet på en blomma som blev min favorit senaste sommar och nu fick jag det här: stjärnöga!
Hoppas jag får tag i den även i år!

Trädgårds/Hage-intresserad sa...

Ögonfröjd!
Tack