14 februari, 2012

Nördigheter!


Jag har sett sådana här konstiga figurer lite här o var, men aldrig riktigt fattat vad det handlar om. Hemliga dokument, länkar.. äääh, hjälp, överkurs... Men nu vet jag. Och ska berätta för er också (för jag misstänker att en del av er undrar precis lika mycket).

Bilden ovan är en typ av sträckkod som innehåller massa information. Den kallas för QR kod. Och med dagens smartphones och Iphones kan du scanna in bilden o få tillgång till dokumentet som gömmer sig "bakom" bilden.

Alltså. Så här gör du:

  • Du som har en smartphone eller iPhone - fram med den. 
  • Ladda ned en QR reader -app från App Store ( till de med iPhone, vet inte var ni andra smartphonare får era appar..)
  • Öppna QR reader programmet och rikta mot koden ovan. 
  • Dunder o bråk - ett dokument öppnas i din telefon.... (och där kan du läsa allt om kursen som jag håller i maj).


Ingen smartphone eller för jobbigt? Klicka då här för att ta del av innehållet.

Fortsatt kärleksfull dag till alla!
Minna the nerd :)

8 kommentarer:

Pauline sa...

I love these QR codes and have put on on my blog, and also made a silkscreen of one that I put on the bottom of the pottery I make, when I remember to do it. I also have some plans to use them in other ways too.

Puumuli sa...

En sådan kurs drömmer jag om... Inte ordnar du sådana här på andra sidan viken? Ha en fin alla hjärtans dag!

Kram
Sari från Puumuli

~~~Lydias Gröna Fingrar~~~ sa...

Ihhh, så roligt...jag visste inte heller vad de där koderna var bra för...det klickade bara till och vips fanns ditt dokument i iphonen. :o)
Låter som en härlig helg du förbereder, men jag jobbar tyvärr då.
Lycka till,
Lydia

Frk Kastås sa...

så nyyydelig vinterbilde du viser lenger ned her!

ønsker deg en hjertegod kveld!

Ranunkel i rabatten sa...

Ha! Vilken hemlig reklam ändå! Tyvärr har jag tappat mitt lösenord till app-store så jag kan inte ladda ner något. Var kan jag läsa om kursen nån annanstans? ♥

Candylei sa...

Happy Valentine's Day to you and your family! I hope it is full of sweet things...including beautiful flowers!

Kanel & Cayenne sa...

Jag hade verkligen älskat att gå denna kursen, tyvärr har jag ingen möjlighet denna gången. Men jag hoppas verkligen att det kommer att bli lyckat, så att du bestämmer dig för att ha den fler gånger!
Kram Jennica

Actual Tests sa...

The post is very informative. It is a pleasure reading it. I have also bookmarked you for checking out new posts.