15 september, 2011

Best Chocolate Chip Cookies!





Dessa är de godaste hembakade CCC - chocolate chip cookie - jag någonsin smakat. Vad som är ännu bättre är att jag och Elmer bakade dem själva. Receptet kommer från min all time favorite kokbok, nämligen Rosendals Trädgårdscafé. Den hade och har allt som jag älskar, handskrivna brev och recept, personliga bilder och teckningar. Som en dagbok. Fantastisk. Var helt kär i den när boken kom 1994, men köpte den aldrig, fattig student som jag var. 




Senare har jag köpt den, men i en mindre version med mjuk pärm (säger man så?). Den har bara de bästa recepten!

Och nu kommer vi till dagens poäng - har du en "original"som du vill sälja - hör av dig! För jag vill så gärna ha den stora fina boken med hård pärm.

Sist får jag nog tacka Monika Ahlberg som med crew står bakom boken! Du Monika, och din finaste bok, ni äger! Hon bloggar här.

Och här kommer receptet om du vill testa:





Baka (och smaka) på :)
Minna :)



This is my favorite cook book and the best chocolate chip cookie recipe I've tried. Sorry that eertything is in Swedish....
MInna :)

17 kommentarer:

En trädgård på gång. sa...

Låter underbart! Tyvärr har jag inte boken att sälja. Själv ser jag fram mot att min lilla son 2,5-år blir av med sin mjölk- och äggallergi så vi kan börja baka med riktigt smör och ägg igen.
// Anna

birdutmasali sa...

very nice... :=)

Signes vind sa...

Min favoritreceptbok också - har en men säljer den inte!! men om jag förstår det rätt så kommer den i nyupplaga i storformat igen i höst. Min doftar så gott - det är något speciellt papper så ibland tar jag bara fram den och känner o luktar på den ;-))) Hoppas du hittar en stor och fin. Ser fram emot din nya bok också .....

Skatan sa...

Lovely inspirerande, peppande Minna. Borde finnas fler av dig!

A.

~~~Lydias Gröna Fingrar~~~ sa...

Visst är den BRA, det var den första kokbok som jag blev riktigt betuttad i. Kan inte skiljas från min, den har för stort affektionsvärde men du hittar säkert någon som har en extra.
Ha en riktigt fin helg,
Lydia
ps...mina blomstervänner brukar kräva att jag bjuder på morotskakan varje sommar när vi har träff här, den är bara så gudagó!

SvenskaBlomsterbloggar sa...

Jag säger också mjuk pärm! //Emelie

Candylei sa...

They look delicious especially as I'm having coffee right now. Your photograph of them is perfect!

Lantligt i smultronbacken sa...

Jag har flera olika recept på cookies men de är inte så där bra som jag skulle vilja. Nu ska jag ta och prova dina någon dag och se om de passar mig. De såg verkligen fina ut iaf.

Jag har också bakat idag.

Kram Teres

Tanya @ Lovely Greens sa...

I don't need to understand what the Swedish says to see that they are delicious! YUM :)

especiallB sa...

Hej!
Jag skulle vilja nachbacken receptet, men med den mängd information som jag översatte det inte krig!
Vad är det dl programmet?
Vad är TSK?
Kanske du kan anpassa den även på engelska men kan bäst översättas till tyska!
Det skulle vara riktigt bra eftersom du har många tyska läsare skulle uppskatta ett recept!
varm hälsning
Bianca

Nika sa...

OJ, oj, oj, vilken fin blogg du har! Jag blir mäkta inspirerad. Jag är så glad att jag har hittat hit.

Jag har boken med hård pärm men vill nog behålla den juvelen själv. Sorry! Speciellt nu när du har talat så väl om kakorna så måste jag ju testa att baka dom. Vackert! -Nika

Torprosen sa...

Hej Minna, lusläser både din och Monikas blogg och just idag så berättade hon att den,kokboken alltså,skall komma ut här i höst i nyupplaga! Bra va, då får du din fina bok. Jag har den också bara i mjukupplaga..Ha en go kväll önskar Torprosen

Blomsterverkstad sa...

Alltså, nu får jag rysningar. Jag efterlyser boken - och samma dag skriver hon att den ska ges ut! Mystiskt. Och jag har absolut inte hört talas om något... Well, glad är jag. Samt har en "Rosendals trädgårdscafé" med mjuk pärm till salu :)

Undrar hur många ex boken sålt redan, massivt kan jag tänka mig.

Bakglädje,
Minna :)

Skumpa och Spaljé sa...

Ja det är en favorit bok...

Kram Helena.

Anonym sa...

Minna, om du inte kan vänta försök på www.bokborsen.se, jag såg att det fanns flera ex till försäljning (dock begagnade). Jag ska testa ditt recept till helgen med min 9-åriga dotter, som älskar att baka. Mvh Pauline

Trädgården på Höjden... sa...

Detta är även en av mina absoluta favoritkokböcker. Jag kan bara sitta och titta i den och njuta. De har en fantastiskt god och saftig mjuk pepparkaka som jag tycker du ska prova om du inte redan gjort det ;-)

Hälsar Åsa

Anonym sa...

Ja, leta på Bokbörsen och på antikvariat.net, där hittar jag mina utgångna skatter. :)

Lisa