21 mars, 2011

Nytt försök... * Trying again...

Nytt försök...driva kvistar var visst inte så lätt..



I ett tidigare inlägg berättade jag hur man ska göra om man vill driva kvistar o få dem att blomma. Well, nu kan jag rapportera att det gick visst inte. En morgon var blomknopparna bara döda o hängde. Fattar inte varför, de hade färskt vatten, fick dagliga duschar... men icke. Någon som är proffs på detta - hur gör ni???

Men, jag har inte gett upp. Idag köpte jag körsbärskvistar o ska testa igen. Men, för mig räcker det faktiskt med knopparna, de är så underbart gröna och våriga.

Och sist men inte minst: Tusen tack alla för omtänksamma kommentarer till gårdagens inlägg. Nu har molntäcket börjat lätta och alla i familjen mår bättre!

Glada kramar,
Minna

In a previous post i told you about the pear branches i took in and was nursing in order to get them to bloom. Well, that didn't work out as planned. But I'm not giving upp, I bought some cherry branches today and have started the nursing process all over again. Have you succeeded, please, tell me what you did?


And last but not least, thank you so much for your caring comments on yesterday's post. The whole family is doing a lot better!


Happy hugs,
Minna :)

15 kommentarer:

tinajo sa...

Jag har faktiskt aldrig provat, kanske dags att göra det - det är ju så vackert! :-)

Susanne sa...

Jag plockade in bigarrågrenar från min trädgård och de slog ut och blev fulla av vita blommor....bytte vatten en gång det var allt ;)) Har bilder på min blogg!

Trädgårdsmakare Hillevissan sa...

Shit så eländigt ni haft det hos dig! Skönt att det lättat!

Jag blev lite fundersam på att du skrev att man skulle lägga kvistarna i varmt vatten om det var minusgrader ute.... Jag tror man ska vara lite försiktig med att "snabba upp" processen i cellerna på kvisten. För snabba temperaturväxlingar gör ofta att knopparna vill falla av.

Styrkekram H.

C. Tvillingmamma sa...

Samma sak hände mig,fattar inte heller nåt :)

lottens vita och gröna sa...

hej sötis!
duuu först måste jag ge dig en varmstyrkekram uuuu allt hopar ihop sig, hoppas nu att det vänder och det är bara en sak att göra
"do things smaller"
mmm för knoppar, har precis kastat ut torra knoppisar buuu!
nu krams vi igen då, lotten

Nedj sa...

Great fan for a long time .. I decide .. Finally .. to tell you what this blog is wonderful, colors, decoration .. a subtle and refined taste ...
Beautiful spring evening!

Nedj from Pays Basque, in France

Charlotta sa...

Hrmm kanske är det extra svårt med körsbär? Jag har tagit in syrén och äpple från trädgården. Kallt vatten i glavas/burk. Bytt vatten häromdagen när det luktade unket. Lycka till igen då!

Ofelia sa...

Jag har varit med om samma sak, och haft flera kunder som också klagat på det. Den enda anledningen jag kan komma på är för dåliga snitt eller att de legat utan vatten en längre tid.. Ibland kan man köpa på ställen som bara säljer de liggande utan vatten.
När jag väl lyckas brukar jag inte byta vatten på dem. De funkar för mig.

Lycka till!

Ljuva Drömmar sa...

Oj, jag har alltid lyckats med mina fast jag brukar ju inte köpa utan "sno" olika varianter av grenar i mina föräldrars trädgård. Senast var det deras prydnadskörsbär som fick dela med sig. Mamma brukar ta in dem och sätta dem i badkaret, duscha dem med lite vatten och sätta dem i kallt vatten och sen kommer blommorna efter några dagar...

Hoppas du lyckas bättre nästa gång!
Kramar Maria

Gilda - Sweet sweet home sa...

Beautiful photos, I never tried to make a branch of cherry blossom, but now I want to try it myself. Hugs Gilda

Debra Phillips sa...

well, i have no idea what the other commenters were suggesting so sorry if i am repeating

the ends need to be hammered, not to flatten the ends but to crack it enough that water is easily absorbed.

the other bit i do is change the water daily

let us know what worked for you

debra

Melina sa...

beautiful!!! xoxo, mely

milton flowers sa...

This look really beautiful, I really want to have this flower at my place. Thanks for sharing.

Anonym sa...

Ifall du har köpt kvistarna kan de kanske ha legat lite för länge utan vatten. Jag brukar bara låta mina stå i vatten lite svalt i ett uterum. Lycka till och tack för både inspiration och fin reklam :)
Hoppas att familjen har kryat på sig nu.
kram Pia

Magmark sa...

Your photos are so beautiful :) Very nice.