03 december, 2010

by Marie Samnegård & Minna Mercke Schmidt


Dag tre - och vi lär oss vidare. Idag kan du läsa kalender-magasinet direkt här på bloggen. Klara, färdiga, kliiiick!

Dagens tack går till trädgårds- och matälskaren Sanna Töringe (och förlaget Semic) som donerat underbara boken.... Vill du vinna den, lämna en kommentar och berätta din bavorit julsötsak!

tillägg: "Winter Magic" -artikeln är by Minna och Marie och finns inte med i boken. Där finns massa annat fint istället :)

Kram, Minna & Marie

Day three - and we're learning om about making web-mags. Today you can read the Calender-mag here on the blog, see above.

Today we thank author Sanna Töringe and publishing house Semic for the wonderful book you can win. Leave a comment and tell us about your favorite Christmas sweet.

update: Todays article is by Minna & Marie - it's not in the give away-book.

Hugs, Minna & Marie

80 kommentarer:

Vit Poesi sa...

Åh vilken fin vinst. Favorit i juletid måste nog vara mormors kola, där alla är omsorgsfullt inslagna i smörpapper.
Tjingeling
Malin

Bittan sa...

Ännu en underbar vinst :-)
Hoppas på turen annars smaskar jag på Skogssäters Mozartkulor som är min julgodisfavorit och fortsätter inspireras av Blomsterverkstads kalender.
Kram Bittan på Skogssäter

Lotta Fröjd sa...

Ja oj, jag är gärna med och tävlar.

Min favorit på julen är Mozart kugel, antingen köpt eller hemmagjorda (lätt och gott att rulla nougatbollar, sedan rulla in dem i mandelmassa och doppa i smält choklad)

Kram

Scilla sa...

Vilken underbar bok - den vill jag vinna!! Jag tycker bäst om Farmors fudge - och den måste vara gjord av just Farmor!

Lotta 8`) sa...

Åh... hur mysigt som helst! I dag var det extra roligt att öppna kalendern, vackra bilder och så är det fredag med ledig helg att se fram emot :)
Jag är gärna med i utlottningen av boken! Favoritsötsaken hos oss är knäck! Inte en jul utan knäck :)

Ha en skön fredag, :)

Anna-Lena sa...

Fantastisk kalender, så inspirerande och vacker. Knäck är min favoritsötsak.
Är gärna med i utlottningen.

Anonym sa...

Din kalender är underba. Jag fortsätter tävla och vill gärna vinna boken.
lenamork@live.se

bakom berget sa...

God morgon i stugan! Jag ska berätta om mitt favoritjulgodis. Det är tveklöst...DEN STORA MARZIPANGRISEN som alltid finns på mitt gottebord på julen, En bit marzipangris och ett litet glas god cognac....Mmmmmm så gott!
När jag var barn, var det alltid mammas chokladkola som var bäst!
Kul med er utlottning!
Kram Åsa.

Ninnis familjeliv sa...

Vilken underbar kalender! Jag vill gärna vara med!
Min favorit är vanilj knäck som jag brukar göra dagen före julafton!
Ha en trevlig dag! kram Nina

Ingvor sa...

Tack för virkbeskrivningen på svenska. Vilken underbar kalender! En STOR chokladask från Anton Berg där de flesta bitarna innehåller olika blandningar med marispan. Det har blivit tradition och är väldigt gott!

Liselott sa...

Härlig inspiration i kylan. Favoritgodiset får nog bli rosa, fluffiga skumtomtar:)

HönaPöna sa...

bästa sötsaken på hjulen måste vara mozartskulor... Mmmm...!
Hoppas få vinna den härliga boken :-)

Lotta sa...

Mums, vill gärna delta i den utlottningen! Favoriten är krispig knäck.

Dona blogg sa...

Vilken underbar julkalender, vänner! Nu väntar vi bara på ett Minna Magasin i butik ;)

Vill prova lyckan såklart. Ni lockar ju med så fina vinster :)
Hmmm - min favoritsötsak i jultid måste vara den klassiska mjuka pepparkakan med lingonsylt och filmjölk vi har som tradition att baka. Mums!

Annica sa...

Min absoluta favorit är lusselängd med vitchoklad i mitten...försvinnande gott.Jag vill hemskt gärna vara med i utlottningen ser ut att vara en underbar bok.Fin fredag till dig/Annica

Ljuva Drömmar sa...

Den boken skulle jag gärna ha hemma hos mig! Eran kalender är underbar, hoppas den kommer som "riktig" tidning!!

Min favorit på jul är absolut knäck.

Ha en bra dag, kramar Maria!

Gerda-Thyra sa...

Mitt favoritgodis till jul är faktiskt att plocka favoriterna ur en helt vanlig Alladin-ask!
Klart att jag vill vinna även denna gång!

Niina sa...

Min favorit godis pä Jul är Kiss-Kiss och Gröna kulor , nam nam !

:)

Anna sa...

Trevlig vinst idag - skulle gärna få pryda min boklist i köket. Min favorit julsötsak är mozartkulor som min man brukar göra till jul.

Mycket lättare att läsa tidningen idag!

Eva F sa...

Hej Minna!
Det är en adventskalender utöver det vanliga ni låter oss njuta av! Fina bilder och idéer man vill förverkliga. Vintermat är en suverän bok! Jag gratulerar den som vinner redan nu...
hälsar redaktör'n
Kram!!

Myrmor sa...

Idag var det mycket lättare att läsa tidningen, tack!
Om man nu måste välja godis som man inte vill vara utan, för ack så många som e goda, så får det för min del bli seeeg knäck med lätt-rostade mandelflisor i.

Therese sa...

Hm julen är ju sötsakern a å gotternas tid å det sötaste jag vet är ju mina barn *ler* Skämt å sido, choklad med lakritskross är en stor favorit bland det söta, men jag äter nästan hellre något sal som rökt älghjärta eller kanske kokt älgtunga....

Å än en gång, du/ni gör min morgon med denna härligt inspirerande kalender!


KRAM
Therese - Sockenvägens Söta
bjarstig@live.se

Kakkukellari / Miia sa...

Tottakai tahtoo mukaan! Kermakaramellit ne parhaita on, viimeisimpään lisättiin minttukrkkirouhetta sekaan.

Anonym sa...

Jag älskar hembakta saffransbiscotti, försöker att inte äta så mycket godsaker och då passar en "skorpa" perfekt till testunden.
Anna-Lena
anna-lena.bostrom@systeam.se

Virpi sa...

Wow, vilken bok! Mörkt äkta choklad med porter öl är helt toppen.
Din kalendar är underbart. Tack:-)

Anna sa...

Vilka fantastiska bilder man blir så inspirerad!
Julkalendern är bara så mysig:-)
Mitt favorit julgodis är marsipan i alla de slag,samt choklad tårtan som är kladdigt god i mitten med mörk choklad och valnötter och den goda vit chokladkrämen ovanpå,mums!
Anna Bengtsson.
norradalabygget@gmail.com

Dovilė sa...

wonderful photos! thanks for inspiration and fest for eyes:)

susanne blomqvist, florist, yrkesvävare, trädgårdsmästare sa...

helt underbar julkalender å jättefina bilder!
hemlagad knäck e nog de som bara måst finnas under julhelgen!
h. susanne

Marielisa sa...

Pandan Juhlapöydän konvehdit on herkku, jota nautitaan meillä vain ja ainoastaan jouluna. ;)

Lotta sa...

Deltar i utlottningen. Min absoluta favoritjulsötsak måste nog vara Fazers Gröna kulor... dem äter jag bara på julen och mycket...
-Lotta-

Hwita Villan sa...

Oj vad svårt med favoritsötsak... En klassiker som jag inte kan vara utan är knäck. Förra året rev jag ner lite clementinskal och det blev riktigt gott faktiskt. Jag kör alltid utan mandel eftersom jag är lite allergisk. Annars gillar jag Mince Pies som man äter i England. Är väldigt sugen på att leta fram ett recept och baka faktiskt...

Hålelr tumarna!

Kram M

risulintu sa...

I like those chocolates that look like seashells, but don't remember name right now. Almost any chocolade and red wine together makes me happy :)

Anonym sa...

Så mycket smidigare det blev nu när kalendern är i bloggen. Det såg riktigt vintermysigt ut, får nog försöka få till en utomhusmåltid snart! Jag fortsätter gärna och tävlar, sötsak som alltid finns hos oss kring jul är marsipanbröd eller marsipancigarrer från Bräutigams!
Hälsn, Carina
andersson.c@gmail.com

virrigaplantan sa...

Kan inte låta bli - vilken fin bokvinst! Vacker kalender! Kul att känna förväntan inför nästa lucka...

majorahn sa...

Your advent calendar is very nice. Every morning I am very excited about the new pages.
The idea with the head savoy cabbage is a perfect quick decorating idea!
Greetings from Germany

AnnaKbJ sa...

Vilka härliga vinterbilder. Favoriten till jul är nog knäck, vilken jag inte brukar lyckas med själv, utan får passa på hos vänner och bekanta;) Ha en bra dag. Kram AnnaJ.

L8 sa...

Mammas hemmagjorda marsipanlimpor med massor av marsipan och nougat är favoriten nummer ett :)
Härligt inspirerande bilder!!!

gittan sa...

Rocky Road är en ganska ny men dock favorti hos mig. Fylld av en mängd olika godsaker som olika sorters nötter, seg kola, mjuka marschmallows och allt inbäddat i en god choklad - mums! Fast julens egentliga favorit (utan den är det inte jul och får jag bara den så kan jag undvara allt annat på julbordet) min hemlagade brunkål! (den är ju på sätt och vis också en sötsak med både socker, sirap och syrligt äpple)

camomilla sa...

tacktacktack för vackra harmoniska bilder, jordnära idéer, varma glada bubbliga känslor och tankar. är jätteglad över att ha hittat kalendern men ännu gladare över att veta att bloggen lever vidare hela året :)

favoritgodis? nötter och torkade frukter, torkade frukter och nötter, nötter och ...

Anonym sa...

Hemma hos oss är Leilas Rocky Road, hallontryfflar och knäck ett måste varje jul. Får jag bara välja en sort blir det Rocky Road. Hur gott som helst! Vilken härlig tid vi har framför oss!
Helene W

Åsa H sa...

Vilka fantastiskt fina bilder!! Duktiga ni är!
Min favorit är pepparkakor med grönmögelost. Äter hellre dem än sötsaker.

fröken knopp sa...

Underbar vinst!!!

Hm, sötsaker, kan man få för mycket av dem?! Inte jag i allafall..Men om jag bara får välja en så får det nog bli polkagrisar..mmm...

Varma Kramar Elin

~~~Lydias Gröna Fingrar~~~ sa...

Härligt inlägg på min namnsdag, Sannas bok verkar jättefin. Jag är förstås jättegärna med i utlottningen och favoritsötsaken är riktigt seg knäck med mycket mandel i. Det där med favoritsötsak varierar ganska mycket, men idag känner jag verkligen för seg knäck.
Varmkram Lydia

♥ Fyra årstider sa...

Jag bara älskar det du/ ni ..vilken inspiration!! Själv planerar jag två reportage då ett ska vara ätbart. Jättekul och jag är så glad att det går bra för oss båda.
Kram Lotta

Anonym sa...

Helt fantastisk är er kalender! En stor inspirationskälla!

Helena

Charlotte sa...

Vilken grej er kalender är.... Helt underbar! Åh... min favorit julsötsak är kokostoppar doppade i choklad eller seg knäck med mandel i...... eller något med mörk choklad och marsipan..... Oj, det blev svårt att välja.....

Kram Charlotte

Anonym sa...

Hej,
Blir alltid inspirerad av dina fina kreationer!
Jag väljer Farmor Ebbas goda klenätter.
Stod om boken i Sydsvenskan idag, en "absolut måste ha" bok :)
Kramar L8

Salix sa...

What a beautiful kalender-magasin - thanks for sharing.
Lene

Marie//Tekla Maräng sa...

Mormors kolor är mitt bästa julgodis.
Jag vill gärna vara med och försöka vinna denna läckra bok.
Ha det gott:)

Anonym sa...

Tack för all inspiration! Chokladtryffel, hemgjord naturligtvis, är nog vårt favoritjulgodis.

Hälsningar,
Åsa i Finland

Monica, Blogg Betongkrukan sa...

Hej,
Vilken härlig vinst! Mitt favoritgodis på julen är polkagrisar för de är så härligt juliga!

Hälsningar Monica

kullervilla sa...

Härligt att titta in här.
Det bästa julgodiset är mandelmassenassen...
kramiZ//kullervilla

Wenche sa...

Åh så fin julekalender dere har laget! Tusen tusen takk!
Min favorittgotteri er hjemmelaget kandisert ingefær med mørk skjokolade: Friskt, syrlig, sterkt og fantastisk!

AnnikaS sa...

Det finns massor av sötsaker jag tycker om, men allra godast är nog ändå de hemgjorda tryfflarna.

Helen sa...

Mitt favorit, som jag gör till julgodis, är Bailey´s tryffel, en ljuvliga sak med savoirdikex, vit choklad och bailey´s.

Linda sa...

Underbar tidning ni har gjort! ♥
Min favorit jul-sötsak är helt klart klassikern knäck! Tröttnar aldrig, eftersom man bara äter det runt jul. :)

Monica sa...

Hej !!
Kalendern blir bara vackrare och vackrare !!
Vilken underbar dukning ute i snön !!
Jag är jättegärna med och tävlar om boken och min favorit-godsak runt jul är marsipankulor, doppade i choklad och garnerade med mandel, som jag brukar göra i december.
Ha en härlig dag, jag ser redan fram emot nästa lucka !!
Kram,Monica

pysseliten sa...

Jag är gärna med med super härligt bok och en fin blogg :)
Min favorit är skumtomtar från Cloetta

Sara sa...

Joulusuklaat on kyllä parhaita, siis konvehdit,

Lotta sa...

Jättehärlig bok, visst vill jag vinna den !
Min julgodisfavorit är nog hemgjord chokladtryffel.
Lotta lotta.oson@telia.com

Svenska Blomsterbloggar sa...

vad bra att man kan klicka upp den direkt har idag, fortsatt garna sa for igar var det lite problem

min favorit for i ar ar en nykomling namligen pepparkaks cookie

/Em

Mia sa...

Vacker bok som jag gärna är med och tävlar om =) Mitt favorit julgodis är absolut min mosters knäck, hon får den alltid precis perfekt. /Mia

OF SPRING AND SUMMER sa...

Hejsan!
Mitt favoritgodis är utan tvekan marzipan i alla dess former. Marzipangrisar eller Anthon Berg - det spelar ingen roll bara det är marzipan!
Vill också gärna vara med i utlottningen.
Varm kram Ingrid

Bodil sa...

Godaste sötsaken till jul? Hmm, svårt! Det får nog bli... saffranssemla med hjortronsylt och vispad grädde!

Växthusmadam sa...

Vill förstås gärna vara med och försöka vinna dagens bok!
Min favorit julsötsak är saffransskorpor som jag hittat recept på i en av Gudrun Sjödéns kataloger för många år sedan. Nu har jag spridit detta recept så att dessa skorpor är ett måste till jul för nästan alla i bekantskapskretsen! Har faktiskt en plåt inne just nu i skrivandets stund!
Växthusmadam

Mrs. b sa...

Vilken underbar inspiration ni bjuder på - vackert!
En av mina favoriter bland julens sötsaker är finska julstjärnor som är gjorda med smördeg och plommonmarmelad. Mycket mäktigt, men gott. Jag är uppvuxen med julstjärnor till julen och den traditionen fortsätter jag med varje jul.

Anonym sa...

Hej! Jag vill förstås såå gärna vinna dagens bok!
Min favoritsötsak i juletid är nog en lussekrans fylld med mandelmassa...
Kram Gudrun

Anne B. sa...

Choklad! :) T.ex. Noblesse tunna choklad.

Åsa sa...

min favvo sen några år är saffranskola inbäddad i mörk choklad, fantastiskt god!

Susanne sa...

Rocky road är min nya favorit annars är det Mozartkuglor, hemmagjorda förstås..../Susanne

Vintage Fairy Tales Rebecka sa...

När det kommer till sötsaker väljer jag med kärlek ett bakverk,
rödbetskaka med valnötter och saffransglayr ur boken
"Två systrars söta" är en maffig smaksensation!
Den bakar jag vid juletid:)
Becky

AnnaHelena sa...

Vilket arbete du har lagt ner på kalendern! Jättefint verkligen. Är gärna med och tävlar om dagens vinst!

Kram // AnnaHelena

Sandra sa...

verkligen fin kalender!
jag är gärna med i dagens tävling. Julens favorit är nog sp enkelt som glögg och julstjärnor med plommonsylt, nygräddade förtåss :)

kram
Sandra

Jeanettes hus sa...

Vill gärna vara med även idag.

Julens favorit = barnens hemma gjorda knäck!

Mums Alla tandläkares favorit!

kramisar Jeanette

Marja sa...

Vore en underbar vinst!!
Kram marja

http://marjasblogg.blogspot.com/

http://marjasverkstad.blogspot.com/

AnnCharlotte sa...

Favoritgodiset är hemkokt kola...och jag vill så klart vara mmed och tävla idag också ;)

Tracy sa...

LOve your blog and advent calendar- I love the winter picnic with foccacia and vegetable dumplings!

avelinux sa...

Thank you for the wonderful advent calendar and for the inspirations.
I love it.

Vibbe sa...

Favoritgodis:
200 gram Choklad (ljus eller mörk) + 200 gram salta jordnötter. Smält chokladen blanda i jordnötterna, bred ut röran på ett bakplåtspapper. Låt det svalna. Bryt till lagom stora bitar, MUMS.

Oscar et Lila sa...

Hej Minna,many thanks for your wonderful advent calendar, so beautiful and magic....!
I love your work and inspirations !
Bisous de Provence .
Patricia.
*Oscar & Lila * France*