01 juni, 2010

Scenes from en koloniträdgård * Allotment garden


Foto: Minna Mercke Schmidt

Jag vet inte om det är för att den lilla ytan är lättare att greppa eller om det är att jag är uppvuxen med en koloniträdgård... men jag bara känner att jag kommer hem varje gång jag besöker en prunkande miniträdgårdsvärld. Spenderade en halv dag förra veckan bara med att se på allt det vackra folk hade gjort på sina små lotter. Härligt!

Och nu hoppas vi att väderproffsen har rätt - de har lovat sol imon!
Kram, Minna :)

I grew up with an allotment garden that my parents had. I don't know if that is the reason that I just feel like coming home every time I visit one. It might also be that it's easier to keep the tiny garden in shape :) Spent a half day strolling around one of there paradises here in Sweden. So fantastic!

24 kommentarer:

Hulda sa...

Så herlige bilder fra kollonihagen! Falt helt for bildet av bordet og blomstene. Vakkert!

Vera sa...

Amazing!!!!!!!!!!!!!!

Planthunter sa...

Hallo

Ich liebe diesen Blog!!

Grüne Grüße Sandra

linnea-maria sa...

Jag har bytt trädgård från en en stor stor trädgård med skogsbacke till en lite större än normalstor villaträdgård och den är helt klart lättare att överblicka och hålla efter. I en koloniträdgård blir allting mycket mer kompakt, blommor, frukträd och grönsaker samsas och trängs, visst blir det vackert!! Ha en fin dag/Therese

Maleviks Rosenträdgård sa...

Gulligt.....blir ofta det på en liten yta,,,,,,då allt är iordning :)
Håkan

Fru Ekeby sa...

Hejsan svejsan!
Underbara bilder från kolonin!
Såna ställen skulle man besöka oftare - det är så mycket energi och kärlek i dom små trädgårdarna!
Ha det bra!

Jennie/Deleelsia sa...

Jag tycker också väldigt mycket om koloniträdgårdar, så brukar gå igenom några sådana områden per sommar och insupa inspiration och njuta av allt det fina.
Väldigt fina bilder du tagit, de återskapar känslan man känner där.

@nne sa...

Your garden is a paradise on earth. So frech and green. Thanks for sharing, @nne

Linda P sa...

Underbart härligt! Och om några timmar ska jag cykla ner till min kolonilott och njuta av fägringen i solens sken. Jihoooo!

nyckelpiga sa...

oj vad vacker trädgården är, hel fantastiskt. Jag tycker mycket om din blog. Tack så mycket för de fina bilder :o)
Hälsningar
Christiane

Jennifer sa...

I hopped around your blog today with glee and left feeling happy and wanting to leave work to work in my garden - except if you read today's post - I have poison ivy from my last weeding days! Jennifer jennsthreegraces

MARY PERNULA sa...

I wish I could spend time with you in the garden...........it is just amazing what you do. I have had a lot of these ideas but never had the guts to put them together due to being laughed at............but not any more..........I just wish I could of expressed my self when I was younger. Thanks for shareing your talent witht us. XO MARY

Sussi sa...

Ljuuuuvliga bilder! Nu längtar jag hem till Sverige!

Kram
Sussi

Janne sa...

Fantastisk nyyydelig, skulle gjerne kommer "hjem" ditt ja...

Nyyyt dagen,
Klemmer fra Janne!

Janne sa...

Fantastisk nyyydelig, skulle gjerne kommer "hjem" ditt ja...

Nyyyt dagen,
Klemmer fra Janne!

Tina sa...

Fantastiskt vackra bilder du visar! ♥ Ja nu håller vi tummarna för fortsatt härligt sommarväder! ♥ Kram Tina

Jeanettes hus sa...

Visst är dom väl underbara dom små husen med de vackra små trädgårds lotterna.

Såg det ljuvligaste lilla drömhuset för en shabby älskare på Hemnet.
Till salu!!!! Så sugen jag blev!
Men jag har ju inga gröna fingrar och tålamod med trädgårds arbete så det får stanna vid en liten dröm!

Älskar dina fina bilder!

Önskar dig en härlig helg för visst hörde vädergudarna vår bön!

Ha det bara bäst
Kramisar Jeanette

Lori sa...

The gardens are breathtakingly beautiful.

Trädgårdsmakare Hillevissan sa...

Jag tror att miniformatet av trädgård talar direkt till barnet i oss. Och det känns riktigt bra att höra den rösten:-)

Jättefint! Ha det gott!

deny sa...

Minna, che bello il tuo blog!!!!!Sei veramente brava, perche non è semplice avere un così bel giardino!!Piacere di averti conosciuto, mi spiace ma non parlo, nè scrivo tedesco, anche se ho tanti amici tedeschi che vengono a Stabbiatini. Spero non ti dispiaccia, ti verrò a trovare ancora, se avrai piacere! deny

cat sa...

It's so lovely !!
Good evening
Cat

Morten Pedersen sa...

Det ser virkelig flott ut. Det hadde vært morsomt å 'tatt en tur' for å ta noen bilder.

shiree segerstrom sa...

So glad to have found you! What a visual treat! Shiree'

Leigha sa...

Beautiful! This looks like balmy blissful summer.