19 mars, 2010

Spring is in the air!

Foto: Minna MerckeSchmidt

Det finns hopp! Nästan all snön är borta, snödropparna tittat upp och julrosorna sträcker på dig. Jubel!!!
På bilden en skönhet, Helleborus hybrid som heter Double Ellen. Den var jag tvungen att ha, dottern heter Ellen :) Jag köpte den här läckerbiten hos Thord och Carina på Ulriksdals Trädgård i Kivik här i Skåne. Har du inte varit på deras årliga julrosfestival, då får ni inte missa den. Här kan ni läsa om mitt besök förra året. (Ulriksdal finns i Stockholm också. Dessa två har inget med varandra att göra, mer än att båda säljer underbara saker till trädgården)
.
Ha en riktigt trevlig helg - själv ska jag försöka komma iväg till Ingvar Strandhs vårutställning.
Kram, Minna :)
.
There is hope of spring! My snowdrops are awake and Helleborus is stretching itself towards the light - wonderful. I just had to have the Helleborus above, 'Double Ellen'. It's so beautiful - just as my beautiful daughter Ellen :) Ulriksdal Trädgård i Kivik in Skone have a Helleborus festival every year, don't miss it if you are passing by. There is a fantastic place up in Stockholm called Ulriksdal as well. Both my favorites and filled with beautiful things to you garden)
Wonderful weekend to you all!
Minna :)

18 kommentarer:

Karin A sa...

Such så vacker! Den väckte verkligen mitt ha-begär. Trevlig helg Minna!

Kram Karin

Vårt liv i norr sa...

Härligt att höra att våren börjar synas här i landet.
Här har vi mycket snö kvar och -11.

Trevlig helg!

kram
helena

Charlotte sa...

Vilken vacker julros!

Trevlig helg!
/Charlotte

Linda sa...

Gjett om jeg har lyst til å dra på julerose festivalpå Kivik:) Men det er litt langt så det spørs da... Men siden deres blir lagt til inn under favoritter, greit å vite hvor det ligger gode steder å besøke om man skulle være på de kanter:) Ha en god helg:)

Åsa sa...

Så härligt att höra att våren kommit!
Inte hos oss här uppe i norr tyvärr, men det brukar gå fort när det väl börjar.
Köpte din ljuvliga bok och är såååå nöjd!
Kram på dig.
Kram Åsa

Mors værelse sa...

Hei..
I går fikk jeg tilsendt boken din og den er utrolig fin...gratulerer..!!
Jeg gleder meg til å ta i bruk noen av ideene din..:)

God weekend fra Mariann

Jeanettes hus sa...

Hej vännen,

Tack för senast, härligt som vanligt fast lite kallt.

Nu kommer ljuset och det består!
Lycka!

Vacker blomma till en vacker flicka med fint namn.

Jaså du skall åka till Ingvar Strand.
Du har väl kameran med dig hoppas jag.
Kanske kanske jag åker dit imorgon söndag, vi får se.
ägg produtiionen är i full gång.

Ha det bäst!
Kramisar Jeanette

Ljuva Drömmar sa...

Vilken underbart vacker blomma och bild! Du är jätteduktig!
Jag har tyvärr bara en balkong och har inte lyckats med dessa fina blommor där men emellanåt köper jag en liten planta och planterar hos mina föräldrar. Mamma har inget emot detta vilket ju är tur;).

Jag har fortfarande snö kvar men den försvinner nu så sakteliga.
Intill huskanten hittade jag i veckan de första blå små skillorna...jippie!!!

Kika gärna in till mig och var med i min utlottning.

Hoppas du får en underbar helg!

red ticking sa...

i love the light evenings... the garden growing... and this pink!! xx

Mammasblommor sa...

Ska bli trevligt att följa din blogg! Den är jättetrevlig!
Nu känns det att våren verkligen kommit igång, det är så härligt!!
Ha en bra dag / Margot

christelle sa...

Magnifique photo pour nous offrir un petit détail de ce printemps tant attendu !

Ragnhild / Wallas Verden sa...

Hei hei:)
Nå er den skjønne boken din på plass i Nettbutikken min. En veldig inspirerende bok. Jeg gleder meg til å bruke den ute i hagen. Nå må bare all snøen smelte fort.

Ønsker deg en skjønn helg
Klem:)

Vaktmästarn sa...

Dina bilder håller drömmarna vid liv...

Kram Outi

Bea sa...

Hej!
Nu har jag tassat på här hos dig så många ggr och kanske jag skal lämna ett avtryck.
Du har en väldigt fin blogg, sprudlar av energi och ideér - underbart och inspirerande!
Ljuvlig julros.
Tack för titten!
Trevlig fortsättning på dagen! /Bea

C. Tvillingmamma sa...

Vårhälsningar från mig!

Nordingården/Dalarnas tidningar sa...

Strandhs vårutställning, kan inte vara annat än vackert... och vilken fin bild du fotat och gjort det som ett gammal filmstjärnekort...Mari.

Lilla Kullan ♥ sa...

Vacker bild. Ja, nu får våren komma för att stanna tycker jag.:-) Kram Stina

krys kirkpatrick sa...

Yes!!! Spring is here. I live in Skagit Valley in Washington state and we have Daffodil fields in full bloom and Tulips on there way....yeah more sunlight and longer days. Time to get the garden started.