Blomstrande idéer - en bok om att se det vackra i vardagen



Våren 2010 kom min bok "Blomstrande idéer" ut. Målet med boken är samma som med min blogg - inspirera människor att se de små vackra saker och detaljer runtom oss - och använda dem till att göra vardagen vackrare. Att skapa med egna händer ger lycka och avkoppling som även du hoppningsvis får uppleva.

Önskar kreativa och lyckliga stunder till alla blomsterfantaster! Kram, Minna :)

PROVLÄS HÄR

Sagt om boken:

Lantliv 4/2010: "..Boken dignar av fantastiska bilder på vackra arrangemang med bland annat äppelkvistar, snödroppar och pärlhyacinter som gör att man blir sugen på att skapa själv. Och det verkar inte så svårt när man läsar Minnas handfasta och entusiatiska råd."

Bokhunger-bloggen: Jag har precis fått en ny favoritbok. En bok som jag inte anade skulle vara så här fin. Boken är skriven av Minna Mercke Schmidt och det är hennes debutbok.


Minna är blomsterkreatör och bloggare. Hennes blogg ”Blomsterverkstan” har ca 1500 besökare per dag. Jag förstår varför efter att ha tittat i hennes underbara bok.

I boken får vi lära oss hur man steg för steg kan skapa enastående arrangemang och kransar i Shabby Chic stil. Idéerna är indelade efter säsonger och det är många gånger tänkt att man ska kunna skapa av det som säsongen erbjuder. Mosshjärta av hönsnät, rönnbär till krans och bordsarrangemang och mossboll med ljungtäcke är bara några av idéerna i boken.

Här behövs inga förkunskaper. Sådana arrangemang jag tidigare aldrig skulle vågat mig på att ens prova göra känns nu som jag visst skulle våga mig på ett försök. Men att bara titta i boken är en fröjd för ögat.

Jag vet vad jag ska göra nu.... besöka bloggen ”Blomsterverkstan”. ”Blommor gör vardagen vackrare” – det gör de verkligen!


Andra recencioner via Knuff.se

Blomstrande idéer
Minna Mercke Schmidt (Semic)
När jag satte mig ner för att läsa denna bok flög en massa tankar genom mitt huvud:
- ska jag verkligen recensera en sådan här bok – jag gör ju själv aldrig några sådana här dekorationer eftersom jag har en hustru som är verkligt bra på det? Jag började läsa och fångades raskt av bokens bilder som fick mig att läsa texten också och jag blev verkligen förtjust över vad jag fann!
Minna börjar med att beskriva de redskap hon använder såsom kransstommar, ståltråd och tång. Hon går sedan igenom vad som behövs för att fästa dekorationerna vid någon bakgrund som nålar eller lim och hur man använder dessa redskap bäst, tillika med upphängningsanordningar. Härefter kommer det säsongsanpassade materialet som finns runtom oss allihop men som man oftast bara går förbi. Inte gör Minna det, inte.
När jag ser hennes bilder känner jag en stark lust att pröva på (ropar på hustrun istället!) och förundras över vad man kan (skulle kunna) åstadkomma! Pärlhyacinter i en blå kopp, julros tillsammans med mossbelupna äppelträdskvistar där blomknopparna just börjat spricka upp, snödroppar i en hjärtformad krans, tulpaner och savoykål tillsammans, fågelnäste under en glaskupa – ja, Minna ger otaliga exempel i bild med kompletterande text för årets olika skeden.
En tunn bok med stort innehåll. Lämplig för den kreative blomälskaren
/Nils-Erik Svensson - Bergianska Trädgårdens Vänner