07 december, 2009

Snöbär * Snowberry


Foto: Minna Mercke Schmidt



Än hinner du (i Skåne i alla fall) plocka snöbär och göra söta kransar. Snöbärens egna blad är vek vid det här laget, men ta ngt annat hållbart grönt - jag har använt buxbom. En rejäl ståltrådsstomme i önskad storlek, ca 30st små buketter (eller binda direkt på stommen om du har övat förr)) och snart har du en finfin krans.


Måndagskram,

Minna (som försöker komma i vårstämning, fotografering väntar och det har inte varit gråare på länge...)

11 kommentarer:

Linruz sa...

Förstår att det är svårt att få framvårkänslorna.
Kram Lina

C. Tvillingmamma sa...

Såhär blev min jag gjorde i helgen :)

http://c-tvillingmamma.blogspot.com/2009/12/snobars-krans-citat.html

Ninni sa...

Ååå, dette hjertet var virkelig nydelig! Har du tips til hvordan slike kranser kan holde seg lengst mulig?

Jeg koser meg med advent og jul, deretter nyttår og i januar tar vårlengselen til. Jeg fremskynder vårkjenslen med å så staudefrø, jeg begynner med det i februar :)

Jeanettes hus sa...

Hej vännen,

Visst är det väl underligt vårt väder......
Men jag skall nog hinna plocka lite bär och göra ett sådant ett sött hjärta.

Har nu även julpyntat landet....
Kunde inte låta bli.
Varit där och njutit och åketr nog tillbaka redan imorgon....

Tills vi ses
Rå om dig och de dina
Kramisar Jeanette

Tulipa sa...

Snöbär är en klar favorit! I år tyckte jag de var ganska prickiga dock...(åtminstone i våra trakter!)

Ha det riktigt fint!
Kram Mariette

Lilla huset på prärien sa...

Underbart Minna!! Jag går förbi ett ställe fullt med sådana där bär när jag är på långpromenad. Nästa gång ska jag nog ta med saxen och den lilla korgen :)

Kram på dig!

Jenny

Skatan sa...

Hej Minna!

Vackert! Jag tittar ur och ser våra snöbär i mörkret. Längst upp på kala pinnar. Men vad gör väl det när man kan binda ihop dem med annat...precis som du skriver :) Är nyss hemkommen från en glaseringsomgång i keramikverkstaden. Är så nyfiken på hur det slutar. Det vet man ALDRIG.... ;)

Önskar en fin vecka och lycka till med vårkänslorna! Vilken utmaning...

Anna

*Ulrike* sa...

We do not have snowberries here in the south, but that is a wonderful idea. Probably could use boxwood and add some holly berries. Your blog has so many inspirations!
Ulrike

ANETTESHUS.COM sa...

Nyyydelig krans, Minna! Så dekorativt og flott med snöbær!

Du jeg lurte på en ting; jeg skal forsøke meg på å binde mine egne grønne julekranser for første gang i år, har kjøpt meg to store halmkranser - finnes det en grei "oppskrift" på hvordan det gjøres et sted her på bloggen din?

Klem Anette:)

p.s. Din blogg er helt underbar;)

Reko Stil / Emma sa...

Så söta :) Jag tror jag såg såna bär här i Oslo också häromdagen (i alla fall liknande de väldigt...) så det här måste jag kanske försöka mig på!

Kram!

lyckans smed sa...

Riktigt snyggt! Jag kom på detta alldeles för sent, bor i mellansverige. Har de fina bären i trädgården men de är ju som sagt inte så fina längre. Fin sida!
Lycka till dig...