16 oktober, 2009

Rädda tagetes! * Saving marigold


Foto: Minna Mercke Schmidt


Nu blir det snart så kallt att mina tagetes inte klarar av det där ute. Söta kusinen Laura hjälpte mig att fabricera kransar av blommorna. Lätt att göra: trä blommorna på en ståltråd och bind ihop ändbitarna. Använd som läckra ljusmanchetter eller servettringar, häng på dörren eller lägg på ett fat - bara ta in dina blommor innan de blir velling där ute :)

Ha en god helg allihop!
Kram, Minna :)
.
Soon it will be so cold that my marygolds will die in the garden. Cute cousin Laura helped me to put together some wreaths. It's easy: thread flowers on a steelwire and tie the ends together. Use as candle- or napkin rings, hang up on a door or place on a plate. Just do take yours in before it's too late.
Have a marvellous weekend!
Hugs, Minna :)

25 kommentarer:

~~~Lydias Gröna Fingrar~~~ sa...

Så himla fin bild på din Laura, ljuvlig!
Här har vi nog mest välling redan! :o)
Ha en härlig helg,
Lydia

Personalen Ulriksdal sa...

Underbart, underbart, underbart Minna!! Tänk om man kunde sjunka in i dina bilder!

Soliga hösthälsningar från AnnaKarin och kollegor på Slottsträdgården Ulriksdal!

Dona blogg sa...

Mmm vilka bilder!
Snyggt jobbat vännen!
Kram & Trevlig helg :)

Josefine sa...

Vilken vacker krans, härliga höstfärger!

Ha en trevlig helg!

dalen 191 sa...

MYCKET vackert!! mmmmmmmm

SIMONA sa...

your wreths are always marvelous....
please..if you want you can see my new berry wreath...I have made it helped with your instructions...
what do you think?
kisses
simona

SussiLi sa...

Hejsan!

Så fina bilder, fick mig att åka raka spåret hem till mor och far, de har massor av Tagetus, hoppas att några som har överlevt kylan,,,om de har klarat sig skall jag ta in dem och lägga dessa i mina gamla glascupor.

Tack för fint tips, BAMSE KRAMAR från Anneli...SussiLi...

Rajee Sood sa...

Hi Loved your wreath ... here in India its a very special fstival called Diwali ... as big as Christmas ... and Diwali is not complete without marigold decor ... yours look really gorgeous ... :)

Lilith sa...

Vilken bra idé att göra kransar av tagetes, de blev så fina så! Du har såna härliga idéer!
Ha en blomstrande helg! :)

lottens vita och gröna sa...

ohhhhh ljuvligt ljuvligt minna! storvarmkram lotten

Something White sa...

Those flowers look like a warm fire in these cold days! Beautiful!

maría cecilia sa...

Hi, I´m updating my visits to so many blogs I love, and yours is one of them... I´m not sure, but I think you have never come to visit my blog... hope you have some time and come.
There are so many beautiful images in your blog... I love them all!!!
Muchos cariños
María Cecilia, from Chile

Skatan sa...

God förmiddag!

Våra tagetes är sedan en tid bortplockade. Vi har helt enkelt haft för kallt. Alla tusen mårbacka som övervintrar generation efter generation står nu kallt och mörkt i källaren. Det är läckert att tänka att de är inne på...5:e generationen kvinnor nu!

Jag önskar dig en fin helg.

kram,

Anna

krys kirkpatrick sa...

Lovely...Looking at your marigolds is like driving down a narrow country lane with all the trees in their vivid fall wardrobe.

Enzie Shahmiri sa...

You make a true star out of Marigold - very nice post!

Beaute sa...

Dear Minna, its a verry beautifull. For us in Czech Republik the flower called aksamitnik.It means something like velvet. I really like this flower. Lenka - Beaute

Granne med Selma sa...

Oj! tror jag gillar tagetes nu ;-)

Filippas vita sa...

Men så underbart fint med tagetes i kransen! Verkligen en glädjespridare.

Anette sa...

Hej!!!
Vilken härlig blogg. Så finna saker du gör...:-)
Kramar Anette

Åsa sa...

Hej Minna!
Har följt din blogg en kort tid och har blivit helt beroende av den! Kollar nästan dagligen om du lagt upp något nytt! Bilderna är SÅÅ fina och du har inspirerat mig till flera fina kransar och arrangemang. Tack för att du delar det vackra i dit liv med oss! Ser med stor förväntan framemot våren då jag kan få tag på din bok. Efter tagetesbilderna ser jag även framemot nästa sommar, kransarna var ljuvliga. Tyvärr har vi inga tagetesar mera här i södra Finland, vintern kom förra natten. Snön försvann dock på förmiddagen, men nu börjar jag se framemot julen och att få se bilder från dina julförberedelser!
Hälsningar från Finland! Åsa

Helena/ROOM AND SERVE sa...

Du förmedlar en hel värld via dina bilder :)

Made in Persbo...Carina sa...

Helt underbara bilder Minna! Du är så duktig!...och vilken söt kusin du har som hjälpte dig att bevara de vackra blommorna.

Kram, Carina
PS...jag mailar dig...

Olga sa...

Hej Minna!

Jag vill hälsa dig
hjärtligt välkommen
över till min nya blogg
som jag introducerar idag;
Ljus, färger och friska dofter!

Vi ses!
/Olga

Fundera grönt sa...

Vackert! Känner doften ...
Tack för din hälsning på min blogg!
kram
Nanna

Karin / Livsluft sa...

Vilken ljuvlig idé och så vackert det blev med tageteskransen!:-)))
Hösthälsningar/Karin