15 juni, 2009

Penséer * Viola




Foto: Minna Mercke Schmidt



Förr tyckte jag penséer var tråkiga tantblommor. Inte nu längre :) (fyllde 40 förra året). Mina blir vackrare var dag som går, speciellt den här varianten... vet återigen inte vad den heter, men grann är den. Så vackra färger!

Övrigt är det lite panik, vår brunn är tom - och köksträdgården är törstig! Helgens ösregn hjälpte lite, men ett storhushåll som vårt haltar en aning utan vatten. Borrad brunn säger jag bara!!!

Vackra sommardagar!
Minna :)

When I was younger I thought that viola was a boring flower for old ladies. Not anymore :) (turned 40 last year). Wish you beautiful summer days!

44 kommentarer:

Hulda sa...

Virkelig flotte bilder, og sammensetninger med stemorsblomster. Så vakkert der de ligger på den rutete duken, nesten identisk i fargene. Likte også godt bilde av blomstene i muggen, med tallerknene under.

Har nettopp lest din flotte reportasje i Vakre Hjem, veldig fine de kransene du lager. :)

Guldkant På Livet sa...

Otroligt vackra violbilder!! Som vykort! Den med kannan, så fint..

Va, vattenbrist!!?? Vi druiknar snart efter 3 dgrs non stop regn... Mari.

purple area sa...

Underbart vackert!!

Tant Blå - inredningsbutik i Sala sa...

Vilka underbara bilder jag älskar peenser speciellt den ljuslila tonen.
Hälsningar kathrine

mimi sa...

Quelles belles pensées!

I like your pensées!

♥Min Eden♥ sa...

V A C K R A

bilder...va duktig du är!!!

rosenskära sa...

Ärligt talat Minna, du kan få vilken blomma som helst att se vacker ut! Jag var också "allergisk" mot penséer länge men så hittade jag en sort som är sådär mjukt himmelsblå, nästan lite linfärgad som jag verkligen gillar. Sen blir de ju inte så roliga när stjälkarna förgrenar sig...

Nu har jag bakat jordgubbstårtan till skolavslutningen imorgon, chokladmousse och skivade jordgubbar emellan, mums!

Ha en fin midsommar!

Kram/Lena

Dona blogg sa...

Tantblomma?!
Åh nej - det tycker jag inte!
Underbart vackra bilder - som alltid.
KRAM :)

Lilla huset på prärien sa...

Ja jag måste också vara gammal nog då för att uppskatta dessa blommor. De är ju så söta och skira och passar bra till mycket. Mina i krukorna har dock börjat hänga lite väl mycket nu. Dags att byta ut dem.

Sen tar du ju helt underbara bilder också! Sa jag förresten att jag fått mitt första fotojobb?! :)

Kram Jenny

Ellen - Charmerende gjenbruk sa...

Nydelige bilder, men jeg er enig med deg stemorsblomster jeg synes at de var litt bestemoraktige før, men jeg liker de så godt. De finnes også i så mange fine farger.
Klem...Ellen

Sara sa...

Ihania 'tätikukkia' todellakin ;)... Käyn aina katsastamassa kauniita kuvia blogissasi ja haaveilen samalla omasta puutarhasta...

liven sa...

Nydelige bilder!!!!

Två trädgårdar sa...

Hej, visst är det intressant att blommor man förr tyckte var tantiga, inte är det längre. Jag har uppmärksammat samma fenomen hos mig gällande pelargoner ;-)Penseer har jag dock alltid gillat. Tur att smaken utvecklas, eller hur!

Denise Fasanello sa...

wow. lovely!

Prairie Girl Studio sa...

you are melting my heart with your beautiful flowers and stunning photographs ...
thank you ~
prairiegirl

le bord doré des nuages sa...

Oh lala!!!quelles merveilleuses photos, ces petites violettes sont délicieuses...

Martine sa...

Nothing of beauty is for old lady's only, we only have to grow a little before we can appreciate them. Love your blog.
XXXm

Eng. Abeer Fayed sa...

thank you
http://www.rou7albayt.blogspot.com

Anna sa...

Hej Minna! Vilken fin och kvinnlig hemsida! Och vackra bilder! Jag skickar dig foto på grekisk lövkoja jag odlade för några år sedan om den går att använda. Min har inte börjat blomma än men jag väntar ivrigt på underbart doftande sommarkvällar! ;-) //Anna

Eva sa...

Hej Minna! Så fina bilder på penseerna. Du kan fånga det speciella i alla olika blommor och växter och komponerar verkligen stämningsfulla bilder med dem.
Ha en Glad Midsommar!

Eva i Sundbyberg

Tusenfröjd sa...

Jättefina bilder, Minna. Och visst är penséer vackra. Man tror alltid att man har hittat en favorit men sedan inser man att alla är fina om man bara tittar lite noga på dem...
Ha nu en riktigt härlig midsommar!
Liv

Jeanettes hus sa...

Hej vännen,

Vill som vanligt ge dig min beundran över de vackra bilder du alltid lyckas plåta.
Du är bäst!

Hoppas att vattnet återvänder så att blommorna dör för dig.

När får vi se nya bilder från ditt växthus????

Ha en skön midsommar!
Kramisar Jeanette

A home far away sa...

Hej vilken fin blogg du har,ska läsa ikapp nu!

Ha en fin helg
Kram Gunilla från Singapore

Ramme alvor sa...

Utruleg vakkert!

Åsa sa...

Penseer är ljuvliga !!
Du tar sååå fantastiska bilder, förstår att du och Jeanette är en oslagbar kombination !!
Ha en underbar Midsommar !
Hoppas det fixar sig med vattnet.
Kram från mig.
Åsa

Mamma Millan sa...

Mysig blogg!! Fortsatt trevlig Midsommar!!!

Kram Millan ♥

Saara sa...

Oj så vackert!! Jag har alltid älskad penséer - kanske är jag "en tant" inne då? :) :D
Ska definitivt besöka oft här, den var en riktigt 'fynd' den här blog! :)

Ingela - Mosters Trädgård sa...

Penséer är jättefina, tur att du har ändrat åsikt om dem :-)
Vilka härliga miljöer du har fotat i olika butiker!
Ha det gott /Ingela

Rosamaria sa...

Wow! Wonderful photos!

A.C. sa...

I adore your site!

miss Mia Maria Magdalena sa...

wow vilka tjusiga bilder!... sago-flott!

pampille sa...

j'adore les pensées ! superbes photos ! bravo !

abeachcottage sa...

absolutely love violas, probably one of my favourite, your are delightful, love the photography

Sarah

abeachcottage sa...

absolutely love violas, probably one of my favourite, your are delightful, love the photography

Sarah

Christelle sa...

les photos que je découvre ici sont tellement belles ! Je suis sous le charme et enchantée d'avoir découvert cet endroit de rève !

Tracie~MyPetiteMaison sa...

Beautiful Summer to you too. I love pansies, they remind me of my grandma, were one of her favorites. Found you through sweet Vale.
~Tracie

Catherine sa...

I also love Violas,johnny~jump~ups,
Heart's ease,~and the many names for them!! I love the diffrent colors and how small they are, fun to float in a pretty bowl!
Beautiful captures!
Cat

randi K design sa...

Så nydelige, en av mine favoritter! Her hvor jeg bor er disse vinter blomster. Vi planter dem i november, og de dør bort i april/mai.Her i min venninnes hage
http://in-my-mothers-name.blogspot.com/2007/03/my-friends-garden.html

Alltid koselig å besøke bloggen din, inspirerende med nydelige bilder!

A-P sa...

Väldigt vackra bilder. Älskade den bilden där det är något suddigt i förgrunden och blommorna klara i bakgrunden. Ha en fortsatt trevlig vecka. Häsningar/ Anna-Paulina

ale sa...

lm from BS.AS,ARGENTINA, and l want to tell you that l love very much the beauty you show us!!!
can l put your blog as inspiration in my blog?thanks very much!!!!
ale

Mia sa...

Hej du, har du lust att klicka dig in på http://www.asusnordic.com/summertour/?p=351 och rösta på mig o min syster... det tar typ 3 sekunder du behöver bara klicka på lilla snäckan bredvid bilden.. vore himla fint av dig och skriv en kommentar så att jag kan tacka dig senare...
Peace

LP sa...

Quelles jolies photos les couleurs sont magnifiques!!!

Hanna sa...

Vackra blommor och otroligt vackra bilder!

珊珊李 sa...

教育,國語辭典,大學,大學,教育局,高中,高中,體育,體育台,教育網,高雄縣,字典,大學,教育局,教育,台中,大學,教育大學,辦公室,體育,育嬰津貼,教育,教育局,教育,育達商職,科學,育樂,教育,廣播電台,台中市,屏東,教育大學,教育部,新竹,育嬰假,教育網,月眉,性教育,育英,育英護專,推廣教育,幼兒教育,喜滿客,天堂,喜來登,夢時代,影城,壽喜燒,京華城,喜帖,喜餅,壽喜燒,喜鴻假期,西喜,專家,牧羊犬,夢時代,喜鴻,春喜,喜多,灰太狼,天喜,專家,壽喜燒,繁殖,燒肉店,喜歡,喜歡你,喜宴,喜美