10 februari, 2009

Snittsiga snittblommor

Foto: Minna Mercke Schmidt


Om ifall du är som jag - och inte kan namnen på alla blommor och ännu mindre skötselråden ska du definitivt skaffa dig snittblomsbibeln "Snittblommor - en praktiskt handbok". Kostar bara 99kr och säljs (endast) hos snittblomman.info.



Boken är skriven av floristläraren Johanna Werner och blomsterodlaren EricaDahlqvist. De mest förekommande snittblommor & -grönt som säljs i blomsterbutikerna presenteras med namn, bild, säsong, hållbarhet och skötselråd. Målgruppen är främst floristelever & florister, men vanliga konsumenterna har inte glömts bort - och jag har definitivt haft nytta av den. Nu vet jag t ex att ett av mina favoriter heter tallmyrten, Chamelaucium uncinatum alltså :)

Trevlig läsning!

Minna :)

I recommend a handbook for bouquett flowers above. It's written in Swedish.... :) Hugs!!!

13 kommentarer:

Clarice sa...

Tusen tack! Jag är sååååå dålig på namn och skötselråd på snittblommor. Måste definitivt beställa boken åt mig.

Kramis,

Annika Christensen sa...

Erica är en toppen tjej som jag har träffat på en resa. Just denna har jag inte men jag jobbar inte med snittbommor precis. Däremot krukväxter vilket kanske inte är lika kul men man lär sig och ett jobb är ju ett jobb.
Kul när du tittar in till mig.
Då blir det att jag tittat in till dig. Ditt hem var så fint i förra inlägget.
Min trädgård är inte superfin men super härlig och jag älskar den.
Lagom ordning på vissa ställe och kaos på vissa. Ur kaos föds det kreativitet eller hur?
Ha det gott
Annika
Ha det gott

Kämpegården sa...

Oj, den boken låter jätte intressant.
Hej svejs

Jolbi sa...

Tack för tipset, det ska vi göra & tack för den fina komplimangen!

Växthusmadam sa...

Vilket bra tips - tack! Den måste jag kolla in!
Växthusmadam

rosenskära sa...

DEN vill jag ha! Tusen tack för tipset!

Lena

Tusenfröjd sa...

Tackar så mycket för att du kikar in hos mig... jag brukar faktiskt oxå titta in hos dig! Fast jag är inte så duktigt på att lämna kommentarer men ibland så:-D
Nu har jag beställt denna bok, det ska verkligen bli kul att läsa och kanske lära mig ett och annat!
Ha det så gott och varmt välkommen när du har vägarna förbi! Bara du säger till innan...
Liv

Lina sa...

Åh denna låter trevlig! Skall genast kika in på den! Du har inga bra tips på brudbuketter? Enkla, lite annorlunda och med vita rosor?? Hopaps att allt är bra och att allt fungerar fint med dina nya arbetsuppgifter!!

Karin A sa...

Tack för tipset Minna! :) Kram Karin

Sandras älskade hem sa...

Hej!

Vilken fin bok!
En sådan skulle jag verkligen behöva... :)

Ha en jätte bra kväll.
Kram Sandra

Monique sa...

Hej !!
Bra tips...!!!
Monica

H elle K sa...

Hei den boken må jeg skaffe meg... Ha en fin vinter dag. Kristin

Pixi sa...

Tack för tipset!=)