29 september, 2008

I might be dreaming...

...but I certainly hope I'm not. Let me tell you why...


I have had my own company for couple of years now - just as my hobby giving seasonal courses in wreath- and flowerarrangement-making. My ordinary jobb has been selling accounting sofware, a nice easy jobb after many years in advertisement business.


I went back to work after maternity leava about a month ago and it just didn't feel right. Sitting in a office all day, wasting my valuable time! Having a big family and husband that travels a lot in his work wasn't the perfect combo either. What I knew was that I just had to forget the flower business -there was no time.

My travelling husband is also the most wonderful husband - he promised all his support if I wanted to focus on Blomsterverkstad-business and make it grow. And you know what, I quit last week! Today my title is fotographer/stylist/flower decorator/writer. Nothing else. Well maybe accountant, pr-person, marketing-person, cleaning lady, computerpro, strategical planner, delivery girl as well.. but I'm definetely loving what I'm doing.

This my friend means that I have more time for you!!! New ideas, lots of how-to pictures and descriptions, introducing other flower decorators, telling about events, books, magazines, running competitions, and again, showing lots and lots of inspiring ideas for decorating your home and garden. There is only one but - and that is money. Since there is no monthly pay check I have to start finding ways to pay my bills. I read somewhere that you shouldn't be afraid to talk to your "customers" and ask for their opinion. So that's what I'll do.

Dear friends!
Which of the following you prefer

  1. Blog Blomsterverkstad has to announce less postings since the author is buzy working for magazines.
  2. Blog Blomsterverkstad goes Club Blomsterverkstad and will be bigger, better and updated five times a week, text in swedish and english. Members only, monthly fee (apprx 3 E, 28 kr, 4 $ /paid for 6 months in advance).
  3. Blog Blomsterverkstad (the bigger, better and often updated one) will receive donations from it's readers via PayPal and the page is alive as long as you feel it's worth it.
  4. Blog Blomsterverkstad should close down immediately since the author is getting bigheade, greedy and has totally missed the point in blogging.

I'd be truly grateful if you take a minute and leave a comment. I want to do something that you appreciate, not something I think you appreciate. If you want to mail me personally you'll find the adress here.

A big hug, Minna : )

Kära vänner!

Jag har sagt upp mig från mitt bokföringsprogramsäljarjobb och ska jobba bara med Blomsterverkstad!!! Fr o m idag är jag fotograf/stylist/blomsterkreatör/föredragshållare (samt allt det andra som en egenföretagare är ) på heltid.

Har alltså mer tid, men inga pengar. Har läst att vi inte ska vara rädda för att kommunicera med dem som man vill göra affärer med. Därför frågar jag er vilket av följande alternativ skulle ni välja:

  1. Bloggen Blomsterverkstad finns kvar - med färre inlägg. Minna gör & fotograferar fortfarande blommor, men måste sälja bilderna till tidningarna.
  2. Bloggen Blomsterverkstad görs om till Clubb Blomsterverkstad. Massor med idéer, inspiration, instruktioner med bilder, tips, nyheter, intervjuer med andra blomsterentusiaster från hela världen. Nya inlägg fem gånger/vecka, text på svenska och engelska. Månadskostnad ca 28kr/månad, debiteras halvårsvis).
  3. Bloggen har innehåll som ovan, läsarna donerar frivilligt och sidan lever så länge ni tycker den är värd att hålla vid liv.
  4. Bloggen ska stängas ned genast eftersom författarinnan har fått storhetsvansinne och blivit girig. Hon måste ha missuppfattat poängen med bloggandet helt o hållet.

Jag hade verkligen uppskattat läsa era reaktioner, snälla, tycka till och lämna en kommentar. Alla dessa strategiska beslut ni vet, jag vill ju göra ngt som uppskattas, inte sånt som jag tror uppskattas. Vill du maila mig personligen kan du göra det här.

Stor kram, Minna :)

42 kommentarer:

Lilla huset på prärien sa...

Hej Minna!

Jag tycker nog att du ska ha din blogg kvar och i så fall göra lite färre inlägg. Använda dig av bilder som du inte sålt vidare. Det är ju många som inspireras av dig väldigt mycket och det vore synd om bloggen försvinner. Samtidigt kan du ju ha den och göra lite reklam för dina kurser osv för alla oss som bor i Skåne eller som vill komma hit enkom för dina kurser eller föreläsningar. Prata med Annika som har bloggen Naturliga Ting - hon är ju trädgårdsfotograf och säljer böcker o allt möjligt men har ändå en blogg. Lycka till!!

Kram Jenny

Hem och Lycka sa...

Önskar dig varmt lycka till med din nygamla verksamhet, låter otroligt spännande! kram!

Lena Kristina sa...

Hejsan!

Jag tycker du ska satsa på inspirationsbloggen. 28:-/mån är ju ingen kostnad om man får massor av ideer och inspiration från dig. Inredningstidningarna kostar mycket mer......

För mig som bor i Stockholm och inte kan komma på kurser hus som helst är detta ett perfekt alternativ.

Jag säger:

Go girl!!!!

Lena

Skatan sa...

Hej Minna!

Jag blir ärligt talat oerhört glad av ditt inlägg. Du gör vad så många människor önskar att de vågade - du följer verkligen ditt hjärta! Det må bära eller brista, men i ditt fall har jag en känsla av att det lär bära! Som IT-forskare kan jag inte låta bli att förundras över bloggande som fenomen och vad detta innebär ur en mängd perspektiv. Att den här delen av bloggosfären befolkas av kvinnor är intressant, givet att kvinnor enligt forskning inte är särskilt närvarande "där ute" på nätet. Kanske är det för att vi inte synliggörs. Vad mer intressant är all den entreprenörsanda jag har haft möjlighet att följa under det gångna året. Nu är du ytterligare ett spännande exempel på kvinnor som bland annat med teknikens hjälp förverkligar delar av sig själv och som även gör business av det hela. Jag kan fortsätta i all evighet, men nu skall jag släppa dig :) Jag säger bara heja och hurra och stort lycka till vad du än tar dig för! Personligen hoppas jag att du fortsätter som bloggare, och att "tröskeln" skall fortsätta var låg och tillgängligheten därmed hög. Det är mitt egoperspektiv som talar.

Kram,

Anna

Shit vad långt det här blev...och utan stycken! Stackars dig ;-)

Heather Bullard sa...

I vote for #2! A club sounds fantastic! I encourage you to follow your dreams!

Livet på landet sa...

Satsa på inspirationsbloggen 28kr/ mån låter ju kanon jag älskar att inspireras av din blogg. Men lycka till med vilket du än väljer!!

Lotta sa...

Hej,
jag säger också lycka till hur du än väljer att göra, men erkänner att jag inte skulle gå med i en bloggkoll som jag ska betala för, då väljer jag andra bloggar.
Du måste givetvis göra det du känner är rätt och roligt.
Hälsn. Lotta

Karin A sa...

Hej Minna! Jag har svårt att följa alla bloggar jag vill, så kanske skulle jag av den anledningen dra mig från att börja prenumerera (även om 28 kr definitivt är värt det!). Jag håller nog med Jenny om att du kan försöka kombinera de båda och se bloggen som en reklamplats. Det finns många exempel på andra som gör det, både bland trädgårdsbloggare och inredningsbloggare.

Följ till hjärta men snälla sluta inte blogga helt och hållet! :D Lycka till med allt och kul att du äntligen får satsa helhjärtat på det du brinner för...

Kram Karin

timelesshome annika sa...

Ja GRATTIS vilken dröm nästan som ett Hollywood manus. Jag hoppas att det kommer att gå bra för dig. Hårt arbete men värt ett försök. Läser böckerna Munken som sålde sin Ferrari + Munken som sålde sin Ferrari finn din livs uppgift. Allt jag kan säga .Du har redan lyckats.
kram Annika
keep on blogging

chapulines sa...

I would be happy to be in your club !
your creations are so beautiful to watch...
go on ! live your dreams !

Hulda sa...

Hej Minna!
Kul att du vågar. Jag röstar absolut på förslag nr 2, jag betalar gärna 28 kr/månad för att få inspireras av dig och ta del av dina fantastiska alster. Lycka till!

Lina sa...

Hej Minna!
Vet du vad! Jag har sparat ditt mail som du skickade till mig för ett år sedan då jag funderade lite på att sluta jobba med det jag gör för att satsa på det jag tycker är roligt, Blommor! Just då tyckte du att jag skulle behålla jobbet, ha det som en fritidssysselsättning. Nu är jag helt glad för din skull att du satsar! Du ger verkligen inspiration! Jag känner fortfarande som du skrev i ditt mail till mig. Än så länge finns inga barn och ingen resande man, men jag är helt klart sugen på att fundera på att göra något på halvtid istället! Jag skulle gärna betala 28kr! Lycka till min kära vän!

Fröken Fräken ifrån Fryken.. sa...

Hej,
jag önskar också lycka till hur du än väljer att göra. Men måste erkänna att jag inte skulle gå med i en club som jag behöver betala för, då väljer jag nog andra bloggar. Inte för att 28kr/mån är dyrt utan mer för att det blir lite omständigare (ja, jag erkänner jag är lat).

Jag håller med Jenny - försöka kombinera de båda och se bloggen som en reklamplats.

Gör det du känner är rätt och roligt men snälla sluta inte blogga!!!

Än en gång lycka till och kul att du vågar satsa helhjärtat på det du älskar & brinner för.

/Kram Frida

Duften av erteblomster-Vibeke sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
cecilia sa...

Klart du ska sälja dina bilder till dem som betalar, dvs tidningar etc. Här kan du visa lite bonusmaterial (lite mer personligare?) när du får en stund över. Som en extra marknadsföringsplats, kanske?

Jag anade att du skulle lätta ankar från ditt säljarjobb - det är inte du. Du vågar, du kan mer!

Lycka till,
Cecilia

chokladblomma sa...

Jag röstar för alt. 2! Går med på direkten! Jag avundas dig som vågar satsa! Lycka till!
Kram Annica

Lisa sa...

Minna,
Follow your heart!
If you have to leave the blog, then thats what will happen. We will miss you, but I am sure we will see you in AMerica in a beautiful glossy magazine!

Go for it! Make your dreams come true, you can do it!
Lisa
coastal nest

Granne med Selma sa...

Hej!
vad du än väljer är jag med. Fast enbart för att det är just din blogg. Jag är inte beredd att betala för "vanliga" bloggar som typ min egen, men gärna sådana som din när du t.ex. skriver att det blir steg-för-steg-beskrivningar etc. Det är ju kunskap och kunskap ska man inte vara rädd för att ta betalt för. Man får slänga bort sånt där kvinnligt tänkande. :-)

Kram till dig (som jag absolut inte skulle välja bort att läsa för att det kostar 28 kronor)

Guldkant På Livet sa...

Stort Grattis till ditt beslut! Ha kvar din ljuvliga blogg, även om det blir färre inlägg! Jag njuter av dina foton och alster! Lycka till med ditt nya härliga liv! Mari.( 28 kr är inget för det du bjuder på, men det är just denna värld av ljuvliga bloggar, man har många att besöka även om din är en stor favorit!)

Moderncountry sa...

Men oj så spennende Minna, tusen gratulasjoner!! Men ååå altså, så inspirert og motivert jeg blir av jenter som deg. Jeg har hele mitt liv lett etter andre som kan dele mine interesser og gjennom din blogg har jeg funnet noe helt unikt som gir meg så utrolig mye. Hadde jeg kunnet skulle jeg ville gjøre som deg på sekundet. Følg ditt hjerte og din drøm, det kommer det bare fantastiske gode ting ut av!
Valget er vanskelig med hensyn til bloggen, men selv skulle jeg ville følge deg videre med alt nytt og spennende du vil dele.
prenumerera på bloggen ville jeg absolutt gjøre, jeg ville ikke vært deg foruten!

Takk også for din hilsen og hjelp i bloggen! Jeg undrer enda hvordan jeg skal få det til. Svårt med luffarsløyd synes jeg. Har tørket noen boller med Hortenisahoder i ovnen i natt. Fikk tips å sette varmluftsovn med døren på gløtt på 50 grader.Ville så gjerne få beholde den fine fargen..det gkkk bra og fargen er enda vakker.

Vi får forsøke!
Ha det så godt, mange klemmer!


Ps: Godt bilde av deg!

Ingela sa...

Stort grattis till beslutet och genomförandet av det! Jag tror att alternativ nummer ett är det vinnande konceptet i längden.

AnnaKarin sa...

GRATTIS MINNA!!! Vad glad jag är att höra att du nu gjort det många av oss vill göra (jag är en!!) nämligen att satsa på en dröm! Du är verkligen en förebild och jag hoppas att du berättar för oss hur det går!

Jag är också glad att du verkligen funderar på att gå i bräschen och ta betalt för ditt bloggande, något som i nuläget inte är vanligt, eller ens tänkbart för en del.

Jag röstar absolut för alternativ 2, jag lägger mer än gärna de pengarna på att få läsa dina inspirerande inlägg, samt att få möjligheten att stötta dig i dina nya äventyr! Vem vet, kanske det blir du som stöttar mig i något sammanhang lägre fram :D

Ännu en gång, GRATTIS Minna och ett STORT lycka till från mig! Kraaaaam!!

decomarta sa...

Congratulations!
Dealing with what you love is the greatest thing in the world! I would wanted to posts from you appear very often. Do not close only to a narrow group of observers. Give another, unauthorized persons pleasure admiring the works of your hands, give them enjoy the fruits of your splendid job!

Greetings and congratulations once again!

UllaC sa...

Följer sedan ett år tillbaka din blogg men med tanke på den mängd spännande bloggar som finns så skulle jag nog välja andra före att betala. Inte för att 28 kr är mycket utan för att det blir krångligt. Röstar alltså för fortsatt blogg med färre inlägg.
Lycka till med din nya karriär.

Janneke sa...

Hi Minna,
Congratulations on starting a new challenge in your live ! Even though i live in the Netherlands i would go for the CLUB, i mean for that money (3 euro) you cannot even buy a magazine about decorating !!!!!!!
I hope you can decide what is best to do...at least as long as you are happy !
Greetings, Janneke.

Anonym sa...

Hej Minna!

Jag tycker du ska utveckala bloggen, fråga/ ta reda på av bloggare som tjänat på sin blogg, hur den läggs upp, länkar, hur du får annons inteckter osv. Genom din blogg och otroligt vackara inspirerande bilder kan du sen sälja Blomsterverkstad konceptet. Bli spridd & sedd, jag bor inte i din del av sverige men har genom lusthuslinas inlägg blivit väldigt sugen, så arr. du kurshelger -som du gör reklam för på bloggen så skulle jag mf. gärna åka på det, ett kreativt alternativ till weekend, spa mm. Din målgrupp borde vara mkt stor, alla åldrar & bakgrunder, det är nog bra att inlägg/ info. är även på svenska. Foton ska du givetvis lägga ditt namn/adresslogga rakt över så att de inte blir snodda & om de blir det = gratisreklam. Ett arkiv med inspiration för bröllop, fotografering osv. kan leda till att du säljer blomsterarr/fototjänster, kanske foton för inramning/ canvasdukar? Koppling till heminredning & trädgård funkar ju i många tidningar & intresset är stort -där borde du ha ett nätverk du kan utnyttja. Kolla även om det är mer lönsamt att ha en egen domän som ex. saravillfara. Färre inlägg blir mkt lite, är ju inte så många nu, då kan du nästan lika gärna lägga ner -men då hoppas jag på en vacker, blommande affärshemsida istället för Blomsterverkstaden är balsam för själen :) Lycka till! Maja

Anonym sa...

No 3 of course BE HAPPY good decision
love from GReece EFI

Ipu sa...

Hei Minna, mietiskelin, että mitä minä tekisin,jos olisin Sinä:-)

Minulla olisi taito tehdä sellaista mitä niin monet haluavat nähdä. Osa haluaisi tehdä juuri niinkuin sinä osaat.

Siis 1. voisit pitää blogin ja julkaista siellä sellaista materaalia, jota sitten
2. myyt täällä Club Blomsterverstad'ssa.
joka sitten maksaisi 5 euroa kuussa. SIeltä löytyisivät tekokuvat kuinka taideteos on syntynyt. Kuinka puit etuoven syksyasuun, missä käytit rautalankaa, kasteletko asetelmaa yms.

Niin monet nykyään tekevät käsitöitä vain läppäreillään, joten on palava tuska saada tehtyä jotain kaunista. Ja minusta ei ole väärin ottaa ohjeista rahaa. Ja samalla tehdä ohjeesta copywrite ja julkaista se sitten jossain laatulehdessä. Siis rakentaa laajempaa brandiä.

Postimyynnistä saa lisärahaa myös, eli postitse (itse maalla-asuvana) olen huomannut että kaikkea saa ja parempaa, kun voi valita juuri sellaisen kun haluaa ja tilaa vain kotiinsa. Mikä onkaan mukavampaa kun tulla kotiin ja postissa on tullut viikonlopun askartelutarpeet!

Tässäaisia mietintöjä täältä Tampereen kupeesta, terveisin
Kristiina

Merja K sa...

Hei! Onnea hienosta päätöksestä :)

Olen seurannut blogiasi jo pidempään ja nauttinut kauniista kuvista. Viime aikoina "Villa Unelman" remontin ja sisustamisen vuoksi en ole ehtinyt tänne ihastelemaan, mutta pikku hiljaa ehtii taas muutakin, kuten lukea kivaa blogiasi.

Olen vaihtoehdon kaksi kannalla. Kivoista ideoista tuo summa ei ole tosiaankaan iso ja itse olisin sen ainakin valmis maksamaan.

Onnea ja menestystä uusiin haasteisiin! Itse hyppäsin "oravanpyörästä" pois kolme ja puolivuotta sitten, enkä ole kertaakaan katunut :)

le bord doré des nuages sa...

I love so your blog, his wonderful!

annie sa...

I would be happy to make a contribution through PayPal. I just love your blog and the things that I learn from you. You are very talented and I hope you will continue to inform us.

Ivana sa...

I love your blog too!!!

sytt å sånt sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
sytt å sånt sa...

Jag skulle betala 28 kr i mån för tips, råd och steg för steg anvisningar på direkten.
Lycka till med vad du än väljer, från en amatör

Millie sa...

Dear Minna - I so admire your determination to follow your dream. Personally I love the idea of a Club, I'd be very happy to pay a monthly subscription to download fact/instruction sheets, tip & tricks etc.

Have you thought about a book of your lovely work? Often the glossy decorating magazines have a publishing arm attached that focuses on the themes that their magazines are about. Just a thought.

Thank you for giving us (your biggest fans!) the opportunity to partake in your decision-making.
Millie ^_^

jeanette Pedersen sa...

Har precis hittat "dig" via en fransk blogg....
Självklart ska du ta betalt för dina bilder.... Använd denna blogg som reklam. De amerikanska bloggarna är fyllda med reklam och köpesidor... jag kan tänka mig att betala... Kram Jeanette

purple sa...

Jobbiga beslut, men det låter ändå kul och klart du ska satsa på det du gillar att göra. Det har jag gjort och aldrig ångrat en sekund. Snälla lås inte bloggen. Du får en lite beundrarkrets, men alla vi andra vill ju också se ibland. Det är inte att det kostar egentligen utan mer att det blir krångligt och inte så lättillgängligt som nu. Satsa på annonser eller en större sponsor. Hur du än gör så lycka till! Du har en kanonbra blogg som jag hoppas få fortsätta att läsa lite då och då.

Ramme alvor sa...

Hei!

Jeg er veldig glad i bloggen din. Den gir mye mer enn bare inspirasjon. Den er for meg som ett av alle de magasiner jeg abonnerer på. Betaler gjerne abonnement jeg. Tror faktisk det er en god idè.

Britt

Benita sa...

Hej!

Tack snälla för uppmuntrande ord! När jag läser ditt inlägg här känner jag ju att det är dit jag vill komma också. En dag mindre i veckan på kontoret är ett litet steg men definitivt åt rätt håll :)

Lyllo dig!
Kram!

miia sa...

Hei!Ihania inspiraatioita sulta on kyll' saanut ja toivon toki niiden jatkuvan.
Kannatusta multa saa numero 2.

Pulsatilla sa...

Gratulerer med et stort valg!
Jeg tror at det å stenge bloggen for "vanlige" besøkende er feil vei å gå - hvordan har du tenkt å skaffe deg nye lesere uten bloggen som utstillingsvindu? Ville latt bloggen være åpen, og heller poste litt sjeldnere. Kanskje du via bloggen kan tilby et abbonnement på nyhetmailer med ekstra innhold, sikkert mange som vil være villige til å betale for det, og om du da fortsatt viser noen av innleggene på den åpne bloggen, fungerer den som markedsføring for nye kunder.

Päivi sa...

Super gjort Minna. Jag är ingen trädgårdsmänniska själv men foton är så vackra att jag hoppades att jag var. Du har tydligt potential att bli Sveriges första 'trädgårds- Minna' a la 'mat-Tina'!!