Höstarrangemang

Det har kommit in önskemål om tips på höstarrangemang. Här är grundinstruktionerna! Och bilder på vad jag använde samt hur det blev. Arrangemanget går att variera i alla oändlighet med det som ni har tillgång till där hemma. Ta korgen o gå ut på upptäcksfärd!!!



När jag gör ett arrangemang utgår jag från placeringen av det färdiga arrangemanget: ska det stå på middgasbordet, på ett sidobord, vid väggen, mitt på rummet... Det är nämligen det som avgör:
  • behållarens form, material och storlek
  • färgerna på blomstermaterialet
  • formen; höjden och bredden av arrangemanget

Resten är lite teknik och antingen egna eller någon annans idéer.

Teknik innebär att den blöta oasisen (färska blommor) ska alltid kläs i plast om behållaren inte är tätt. Har man eterneller så behövs ju inte vatten och då använs oasis för "torra" arrangemang. Först gör man grunden, dvs täcker (oftast med gröna blad) kring oasiset så springan mellan behållaren och oasisen inte syns.

Därefter börjar man fylla ovandelen och för balansens skull tänk på formen i förhållande till behållaren, samt jämd fördelningen av material.

Om inte blomman har egen stjälk som är hård nog att stickas i oasisen då tillverkar man en. Med elefanttråd. Se bild ovan.

I arrangemanget ovan har jag använt:
  • gröna löv (vet ej vilket träd) och jordgubbsblad till den sk manchetten runt oasisen
  • nerfallna löv (verkligen inga praktexemplar, välj t ex lönn, bok) som jag har bundit till små buketter. Sedan stack jag en bit elefanttråd med böj (lite tjockare ståltråd) i de små buketter och därefter det hela i oasisen. Se bild.
  • svarta nypon
  • snöbär
  • päron
  • kastanjer
  • skal från kastanjer
  • omogna fläderbär

Alla ovanstående (förutom snöbären) har jag fäst med elefanttråd, kastanjerna är så pass mjuka än så länge att man kan sticka tråd i dem.

Nerfallna löv kan man alltså använda till mycket!!!

Härliga höstdagar till alla!

Kram, Minna :)