24 september, 2007

Höstarrangemang

Det har kommit in önskemål om tips på höstarrangemang. Här är grundinstruktionerna! Och bilder på vad jag använde samt hur det blev. Arrangemanget går att variera i alla oändlighet med det som ni har tillgång till där hemma. Ta korgen o gå ut på upptäcksfärd!!!



När jag gör ett arrangemang utgår jag från placeringen av det färdiga arrangemanget: ska det stå på middgasbordet, på ett sidobord, vid väggen, mitt på rummet... Det är nämligen det som avgör:
  • behållarens form, material och storlek
  • färgerna på blomstermaterialet
  • formen; höjden och bredden av arrangemanget

Resten är lite teknik och antingen egna eller någon annans idéer.

Teknik innebär att den blöta oasisen (färska blommor) ska alltid kläs i plast om behållaren inte är tätt. Har man eterneller så behövs ju inte vatten och då använs oasis för "torra" arrangemang. Först gör man grunden, dvs täcker (oftast med gröna blad) kring oasiset så springan mellan behållaren och oasisen inte syns.

Därefter börjar man fylla ovandelen och för balansens skull tänk på formen i förhållande till behållaren, samt jämd fördelningen av material.

Om inte blomman har egen stjälk som är hård nog att stickas i oasisen då tillverkar man en. Med elefanttråd. Se bild ovan.

I arrangemanget ovan har jag använt:
  • gröna löv (vet ej vilket träd) och jordgubbsblad till den sk manchetten runt oasisen
  • nerfallna löv (verkligen inga praktexemplar, välj t ex lönn, bok) som jag har bundit till små buketter. Sedan stack jag en bit elefanttråd med böj (lite tjockare ståltråd) i de små buketter och därefter det hela i oasisen. Se bild.
  • svarta nypon
  • snöbär
  • päron
  • kastanjer
  • skal från kastanjer
  • omogna fläderbär

Alla ovanstående (förutom snöbären) har jag fäst med elefanttråd, kastanjerna är så pass mjuka än så länge att man kan sticka tråd i dem.

Nerfallna löv kan man alltså använda till mycket!!!

Härliga höstdagar till alla!

Kram, Minna :)

20 kommentarer:

Körsbärsgården sa...

Vilken fin höstdekoration! Underbara färger...

Önskar Dig en riktigt skön höst!
Kram från Karin.

Randi sa...

Tack för en väldigt inspirerande info om hur man gör en vacker höstdekoration! Läckra höstbilder.

hulukvarn sa...

Hej HEj! vilka fina tips vi får! snart kan du publicera en bok! tack för all inspiration!

Kram kram

lotta sa...

Vad kul att du visar hur man gör - och så härliga bilder som vanligt =) Får lust att rusa ut i skogen på studs! Men på väg hem från jobbet kan jag alltid plocka med något, har sett både bär och löv... Tack för tipset! =)

Valdemarsro.dk sa...

Hej! Tak for de gode tips til en smuk høstdekoration. Det er nogle fantastiske farver der er lige nu, perfekt til dekorationer :-)

KJ sa...

What a beautiful arrangement! Even your work bench is inspiring.

Blessings, KJ

karin a sa...

Underbart! Tack även för informativa bilder och text. Det är ju bara att sätta igång så fort tillfälle ges. ;) Ha en fin tisdag! Kram

Jennyshemochharmoni sa...

Å vad underbart Minna! Ljuvligt :) Det där skulle jag vilja ha vid min entré :) Får se om man hinner med sig :) Tack snälla för inspirationen och dina fina tips! KRAM

WhiteVintageDreams sa...

Gud vad gullig du är som visar oss :).Jag e så feg, men en dag då SKA jag prova att göra arrangemang *fniss*. Drömmen är ju nåt julfint förstås ;).
tack för all inspiration!
Kramar

Karin sa...

Massor, massor av underbar inspiration här hos dig. Man blir helt stum när man ser allt det vackra du gör!!!

På Norrgården sa...

Det verkar så enkelt när du gör å det blir så snyggt! Tänk ändå vad mycket man kan använda som är gratis, man behöver ju faktiskt inte gå till nån dyr affär å köpa material...fast man kan ju handla i den dyra affären för de pengarna vid ett senare tillfälle!
Ha en bra vecka!

Ljuva ro sa...

Så vackert du skapat! Hjärtat är oxå fint!

Jellon sa...

Hej Blomsterverksta'n! Så enormt roligt att se din hemsida. Helt underbart med alla dina fina kransar. Och tack för tips och tillvägagångssätt med att skapa sitt eget höstarrangemang – du är sååå duktig. Det roliga var också att jag redan har kommenterat den fina kransen hos Signes vind, och nu får jag se vart den kom ifrån. Tack också för visiten på min Jellon-blogg – det är alltid jätteroligt med besök – varmt välkommen åter. Jag länkar gärna till din blogg om det är OK? :-)
Ha en fin höst! MVH Märit

AnnaKarin sa...

Gissa om jag blir sugen på att ge mig ut i skogen! Suuuperfina arr du gjort!!

moderncountry sa...

Heisann Minna!

Å, jeg er er helt vekk i dine kreasjoner, enda en vakker krans! Ja, fargene nå er jo så skjønne og det er jo bare som du sier å gå ut med kurven sin og fylle den med alt det vakre. Alt er jo der egentlig. Det var det jeg fant ut og :) Veldig flott at du skriver en hel beskrivelse om hvordan du går frem, hva du må passe på til den enkelte plante og hvordan du setter det sammen. Det hjelper masse for oss amatører vettu, fniss
Takk for enda mer inspirasjon! Hvordan går det med den lille? Hva slags fremskritt gjør han? Det er så kos å høre om. Ha en finfin ettermiddag og kveld! Aina (",)

moderncountry sa...

Oja, en ting til. Lurte på om jeg kunne få låne den ideen om ukens blogg? Jeg tenkte da å bruke dette navnet: "Ukens kreative blogg"
Aina

Landliv sa...

Wow! Vad bra med en beskrivning på hur man gör krans och sätter ihop det hela! Tack så jättemycket!!

Vella sa...

Men du är då för gullig du...tack för de där super tipsen!!
Nu blir det till att fixa lite höstsnyggt hemma!!
Kram Vella

Carol Keller Bass sa...

Absolutely beautiful!!! I wish I could attend one of you classes. Just stunning!!
Carol Bass
A Bird in Hand
USA

Cousinette sa...

Åh så vackert! Tusen tack för alla tipsen!