27 september, 2007

Arrangemang med hortensia


Hortensia är pop! Här hos mig i alla fall. Se bara på det här lilla tornet - enkel och dekorativ. Och håller lääänge. I färska kransar är hortensian lite svårare, men nerstuken i blöt oasis håller den färgerna länge och även nu när den har torkat så är färgerna finfina.

Reglerna för torkning av hortensia är alltså: låt stå i lite vatten tills all vatten har dunstat bort/sugits upp, och i skugga, annars bleker solen färgerna.

Och nu har jag lärt mig ngt också... vill jag har en hortensiakrans med ursprungliga färger så torkar jag hortensian först :)))

Kolla Ainas hortensia-kreation här.

Kjämpeklem,
Minna :)

17 kommentarer:

I nöd och lust sa...

Är det bara en myt, eller stämmer det att man kan spruta hårspray på sina torkade blommor för att de ska hålla färgen bättre?

Jennyshemochharmoni sa...

Tack för alla dina fina tips! Det är så roligt att läsa dem och lära sig :) Trevlig helg! KRAM

Lina sa...

Tjusigt!! Gillar din lilla urna!! Är på jakt efter rost!

karin a sa...

Härligt! Gillar hortensia, urnan och hela arrangemanget. Ha en fin helg. Kram

Broarne sa...

Roligt att se dina arr. hösten är ju så mustig i färger, bara att vältra sig...
Annmarie

moderncountry sa...

Heisann Minna!
Men hva er det jeg ser i dag igjen? Ojda, dette er kvelden for meg, denne var jo også kjempeflott! Ja, hortensia er perfekt for meg :)Synes jeg ser både kongler og ja, noen røde bær eller kastanjenøtter? Ja, er ikke det vakkert? Grønt og rødlige fargetoner går så godt sammen, så friskt :) Men snille deg min gumma, har du nevt min krans. Jeg rødmer her, fniss..gode deg, kram (",) Aina

Anonym sa...

Hej! Hittade din blogg nyss och du verkar kunna en del om dekoration=) Jag har plockat kastanjer som jag ska ha i två ljusstakar man kan fylla med saker. min fråga är, hur ska jag torka kastanjerna för att de inte ska ruttna? Tack på förhand!

johanna sa...

Vad fint det var..o tack för tipset det visste inte jag..Jag har lånat en bild av dig hoppas det är ok..
kram

Annie sa...

Åååå, vad fint!!! Tack för inspirationen!!

Skrotmaja sa...

Jädran så snyggt!

Kram!

Rebecka sa...

Hej Dina bilder är så fantastiska! Vad använder du för kamera? Hur bearbetar du dina bilder?Ljussättning?
Är så nyfiken:Du får gärna berätta

Peg sa...

Je découvre ton blog et j'aime beaucoup ce que tu fais...c'est vraiment très joli...tu maitrise l'art floral d'une slpendide façon....very nice!!!!!

Lella sa...

Vilket snyggt arrangemang! Och urnan går inte av för hackor den heller. Hortensia är en favorit, fast förr (lääänge sen) tyckte jag att det var en tantblomma, hmmm. Tur att man har förtånd att ändra sig :o)

Saint-Ange sa...

Hi,
I love all your blog !!!
Friendly of Provence
Domie (Saint-Ange)

lasourceauxbois sa...

I'm just discovering your blog and it's simply wonderful! Your flower and plant arrangements are stunning. Cheers from France!

Laeriss sa...

Your photos and creations are wonderful, realy !
Thank you.
I'd like link your blog (blomsterverkstad) in my Cœur en Provence (and : http://heartinprovence.blogspot.com/) ; are you ok ?

Monica sa...

Oj vilka fina arrangemang med Hortensia .. fick tips om att kika in hos dig när jag visade mina stora bollar av hortensian hos mig just nu.. Nu får vi se om jag kan få till det lika vackert som du.. =)