31 maj, 2007

Planteringsbord


Så här blev det! Mitt planteringsbord. Hade en liten pysselstund i förmiddags...inspirerad av er mina bloggisvänner (bl a Linas Trädgårsblogg, Guldkant på livet) som har visat era sköna och fina planteringshörn. "Less is more", säger mina älskade make, men jag har alla vrån fyllda med saker som jag vill använda eller åtminstone ha framme... men...nu har jag knappt någon bordsyta kvar : )))



Började med ett litet bord som jag haft sedan tidigare och la på ett par längre plankor för att få större arbetsyta.


Hyllan på väggen fick jag vara lite fyndig med eftersom väggen är av stål, vanliga hyllkonsoler gick inte... Hittade gamla rostiga kettingar som jag hängde en hyllplan på och spikade hela härligheten på plankorna högt uppe på väggen. Håller nog inte de allra tyngsta sakerna, men räcker väl till mina behov.




Hittade även en rostig "pinne" som jag hände fast i kettingen o böjde små krokar av ståltråd för att hänga varierande saker på.



Var också och blomsterhandlade : ) Mårbacka pelargonerna är ett måste. De var dubbelt så dyra jämfört med andra - blomsterfröken kunde inte svara på när jag undrade om varför, är de bara inne just nu - eller vad har de för speciella egenskaper som gör de värdefullare än andra sorter... någon som vet...?



Köpte en hängsolanum också idag. Solanum blommar så fint, har aldrig sett en hängvariant tidigare. Måste testa.

Har haft en underbar dag, men nu är jag trött!!!


Stor kran till er alla!

Minna & mage : )



28 kommentarer:

moderncountry sa...

ÅÅÅ!! For noen fantastiske bilder!!! For en inspirasjon, jeg dåner.. TUSEN TAKK for så mye flott,slik ville jeg ha gjordt det hvis jeg hadde fått mine ideer frem, dette skal jeg huske på :)

Mia sa...

Så utrolig vakkert du har gjort det! Har ikke sett maken. Masse deilige saker og ting som har meg hage og blomster å gjøre. Og så den hyllen da, hengt med kjetting - så stilig! Her var det masse inspirasjon å hente!

Lina sa...

Så otroligt vackra bilder!! Jag blir avensjuk, verkligen! Jag skall ut och pynta och göra mitt lite hemtrevligare tror jag!! Jag tror jag måste komma ner och bo på ert B & B sen när det är färdigt, för det skulle ni väll ha??

Signes vind sa...

Det är otroligt vackert. Upprepar vad jag skrivit tidigare - du måste göra en bok!! Fotografera din urläckra saker och skriv lite blomtips - hur man gör kransar, arrangerar enkelt m.m
Boken kommer sälja som bara den!!!

Skrotmaja sa...

Ja med riskt för upprepningar - du arrangerar så vackert att jag luras om och om igen att tro att du har knyckt bilder ur ett magasin! Det är rent roligt varje gång du har gjort ett nytt inlägg. Heja-heja!!!

lyck-annas sa...

Superfint!
Men...regnar det aldrig hos dig? Frågar jag som är en tråkig praktiker, här öser regnet just nu i Motala...
Alla dessa saker som man då skall ta in och skydda.

Sofia sa...

Fantastiskt vackert!!! Love it!

karin a sa...

Alltid lika inspirerande att kika in här och se dina fantastiska miljöer. :)Kronan som syns på dina bilder gör mig inte lite avundsjuk ;) har kikat på en sådan själv. Jag har också funderat på det där med varför Mårbackapelargonerna ska vara så dyra. Har inte fått någon bra förklaring hitills så jag tror att de helt enkelt tar ut ett högre pris eftersom den är så populär och "trendig".

vildängel sa...

Helt galet UNDERBAR planteringshörna!

TiniTott sa...

Vilka underbara bilder, du ger så mycket inspiration =)

hulukvarn sa...

Åh så fint du fått det. Vi håller på med min planteringshörna men har tyvärr inte kommit så långt:) vår 7 månaders son pockar på uppmärksamheten:)

Elzste sa...

Nej, fy vad avundsjuk jag blir nu!!! Var skulle jag kunna göra en sån härlig planteringsbänk?? Tål att fundera på. Tror nog jag får hålla till i vårt garage. Där finns ju plats nu för mig...
Kram Elzie

Camillas Drömmar sa...

Ohhh gud så vackert! Helt i min smak:)
Smart ide med hönsnätet ska våga mig på det i helgen kanske!?:)
Så fiint...Camilla

Mia sa...

Vilken underbar planteringshörna du har!! Less is more säger man ju men i det där fallet håller vi ju inte med, eller hur!? ;-)

Lily of the valley sa...

Jag säger bara WHAU!
Kram
Lily : D

posidriv sa...

Fantastisk vakkert - og inspirerande! Eg må få fart på planene om eit slikt hjørne ute eg også!

Ha ei god helg!

Linda V sa...

Vad duktig du är på att arrangera och fota! Dina bilder är en stor inspirationskälla!

Marie sa...

Sååå vackert. Vill också ha en planteringshörna i trädgården.

Ha en trevlig helg.
Marie

Anna sa...

Underbara bilder!!!! Ska gå ut och göra min egen plant hörna nu! ;)
Började tänka på det där med pellisarna. först tänkte jag att de är ju skillnad på zonal och sort pelargoner, men sen tänkte jag att, de odlas ju på exakt samma sätt. Måste ta reda på detta!! Jag återkommer! :) Ha en underbar dag!
blandblommoroblad

Minna sa...

Merci ladies för era kommentarer! Uppskattas högt ska ni veta!!! Ser framemot bilder från era framtida planteringshörnor.
Javisst Lyck-Anna, du har rätt...det regnar ibland även här :))) Det mesta jag har ute är redan gammalt o rostigt, lite regn får de helt enkelt tåla :) Tavlan tog jag in för natten, allt annat är kvar. Det har regnat i natt, ska kanske gå o inspektera läget där ute...

Minne sa...

Kan bara hålla med de andra. Jättefint. Liknar min lite, i alla fall i antal grejer. Jag älskar också att fylla varje yta med fina saker. Alltid lika fantastiskt att titta in till dig. Ha en trevlig helg.

Nuttula sa...

Voi miten ihana tuo pöytä!! Ja muutenkin niin inspiroivia kuvia, huokailen täällä katsellessani...

åsa sa...

Ja.. att stå där och plantera måste vara ett kärt nöje..=) jättefint och urmysigt! jag länkar till dig om jag får,..=) /Åsa

Eva Agnes sa...

Det var ett helt överväldigande planteringsbord du har ordnat. Jag har förstorat varenda bild och tittat och tittat och tittat.
Nu åker det ut mer på mitt planteringsbord, kan jag säga.
Dessutom har jag gjort en klocka av hönsnät. Inte så fin som din men den duger åt mig.
Fin liten mage jag såg i spegeln....
Kramar Eva Agnes

kristin sa...

Tu nous offres une bien jolie détente au jardin, les choses simples sont parfois toutes proches ...

Mysiga lantliga ting sa...

Det var inte lite du arrangerat! Ojojoj så fin och mysig plats, där skulle jag vilja fixa o dona =)
Du är så duktig!

Kram Johanna

signe sa...

Vilka underbara inspirationsbilder!..jag vill oxå ha ett rött hus...blir finast med planteringsbord m detaljer mot röda hus tycker jag..lantligt! :)

Lella sa...

Vilket fantastiskt planteringsbord du har. Bra inspiration för mig som ska bygga ett så småningom.