25 maj, 2007

Plagiering rules



En del av mina kursdeltagare brukar klaga över att de inte har någon fantasi. De kommer inte på någonting själva, men skulle ändå så gärna vilja jobba med sin händer och få fram fina kreationer. "Jamen plagiera då. Kopiera alla bra idéer. Gör exakt som nån annan har gjort förr...", brukar jag uppmuntra dem. Varför i hela världen ska man uppfinna nya saker hela tiden när det finns så mycket vackra och finurliga saker redan. Har man kopierat en tid, brukar även de egna variationer börja komma. Det handlar mest om att komma igång, se de fina resultaten, få in vanan och helt plötsligt upptäcka allt vad man kan göra.


Och jag lever som jag lär... hittade en bild på en söt odlingklocka av kycklingnät på en fransk sida Gris-Bleu/Art de Vivre (de finns det gott om vill jag lova...har lagt i några som mina favoritet, via dem hittar ni många fler) och var bara tvungen att testa. Jättebra ute i rabatten när man vill skydda sina små älsklingsblommor från harar. Samt i arrangemang ute eller inne så klart.


Instruktioner:
Det är lättast om du har en odlingklocka du kan använda som grund. Klipp en lagom bit kycklingnät (säljs på Klas Olsson t ex), vira in odlingsklockan och forma toppen efter klockan. Jag böjde in lite kanter längst ned för att det hela ska hålla ihop, man kan även ta ståltråd och tråckla nederkanten riktigt ordentligt (hade inte jag tålamod till). Formen går att variera i oändlighet, glöm bara inte handskarna när du jobbar!!!



Så sätt igång o plagiera - absolut tillåtet!


Haben en wunderbar helg!
Minna : )

25 kommentarer:

moderncountry sa...

YES! Den samme oppfatningen har jeg. Jeg er en lidenskapelig maler og det er ikke alltid like lett å finne noe flott og male selv. Da tar jeg et postkort, et annet maleri eller bare et bilde og begynner på "min versjon" med å male. Ofte bruker jeg andres kreasjoner bare som et utgangspunkt eller inspirasjon og gjør det til noe eget. Slik lærer jeg noe nytt og ikke minst som du sier kommer ofte inspirasjoen og ideene av seg selv!
God Weekend!

Lina sa...

Jag håller verkligen med dig! Vad märrkligt! Jag hittade en annan bild på en sånhär klocka och s visar du bilder!! Läser du mina tankar, eller är det bara så att vi fastnar för samma saker?? Jag har en lite utmaning till dig... kolla in min blogg. Vill bara att du visar upp tre skaer som är dina favoriter just nu...

Karin A sa...

Vilken bra inställning du har och jag håller med. Man kan inte uppfinna hjulet varje gång. Idén med odlingsklockan gillade jag jättemycket och när jag får tid ska jag försöka mig på att göra en jag med. Ha en fin helg!

Hannele sa...

Underbart, ska nog göra något liknande för sniglarnas skull..

Stina sa...

Va fint och smart! Härlig inställning. Håller fullständigt med dig. =) Det är bara och ta alla bra idéer och göra dem till sina egna. Och som sagt...med tiden kommer de personliga variationerna. Det är ju absolut inget fel på att hämta inspiration från annat håll. Allt behöver inte komma inifrån en själv. =) Ha en underbar helg. Kram

Minne sa...

Men.... vilken toppenidé. Ska verkligen ta efter det. Blev ju hur fint som helst. Hade just tänkt köpa sådant nät och sätta i gamla fönster. Tänkte att det kunde vara fint. Nu får jag mer användning för rullen. :) Ha en skön helg.

Mysiga lantliga ting sa...

Tack för tipset med hönsnätet. Måste nog prova göra en sån, den blev jättefin!
Trevlig helg.

/Johanna

Skrotmaja sa...

Jag tror på idén om att lära genom att plagiera, inpireras eller vad man nu skall kalla det! Det var en vacker odlingsklocka du visade.

Trevlig helg,

Skrotmaja

Signes vind sa...

Kanon!! Ska genast kopiera bilderna i mitt arkiv över de bästa idéerna och tillverka en sådan söt odlingsklocka i hönsnät. Bra att veta att det finns på Claes Ohlsson!!!

Sofia sa...

Befriande skrivet!! Man känner sig lite ful ibland när man plagierar något från någon annan - men oftast är det ju inspireras man gör - så ändrar man på några detaljer och kommer fram till andra sätt!
Läckra "glas"klockor!

Essun tasku sa...

Heippati hei Minna!!!
Täältä sateisesta Eteläsuomesta lähtee sinulle hyvänaamuntoivotus ja lentorutistus NIMPPAREIDEN johdosta!!Onnellisia ja lokoisia päiviä"masukkalaisen"kasvatuksessa! -Katinka-

Karna sa...

Kjempe lurt og dekorativt! Nå blir det jo ikke så pent når jeg prøver meg på slike ting som du får til da...men takk for tips uansett!

Clare sa...

What truly beautiful images! Thank you for sharing such wonderful photos!

Clare x

Lusthuset sa...

Mycket bra att du säger så, ibland känns det ju lite fult och förbjudet att låna andras ideér. Man kan ju ibland se något man tycker jättemycket om men kanske inte har råd eller lust att köpa, då är det roligt att kunna göra det själv och ändå få det man tyckte om. Odlingsklocka var jättefin, den skall jag verkligen "plagiera". Tack och trevlig helg!

Lime sa...

Wow, va snyggt! Å, jaaa tack, den kopierar jag gärna. Och som vanligt, snygga bilder! Ha en fortsatt skön helg!

Mia sa...

Nu länkar jag till dig, superfina bilder och en kanonbra blogg du har!

Gypsy Purple sa...

This is so beautiful!!!!!

sannukka sa...

I really like your blogg. So beautiful pictures and moods :)

Anemone sa...

Di..lite fantasi. Det kan jeg overhode ikke forstå. Fått så mye insoirasjon av bloggen din jeg. Takk skal du ha.

Marie sa...

Tusen tack för tipset! Odlingsklocka av hönsnät,det ska jag försöka kopiera om jag kan.

Tack för en jättefin blogg, jag återkommer så ofta jag hinner :)

Sextiotalsvillan sa...

Vilken gullig odlingsklocka! Får nog också ta och plagiera ;-)

Elzste sa...

Vad söt den var! Vilken tur att jag sparade hönsnätet när vi rensade förrådet!! Nu vet jag vad jag kan använda en del av det till *s*.
Kram Elzie

Trines Hus og Hage sa...

Hei, jege er en hemmelig kikker på bloggen din. Håper du tilgir at jeg allerede har satt deg opp på linklisten min. Jeg elsker blomster, og du har alltid så mye fint og vise! Håper du fortsetter med det! Hilsen Trine

Milly sa...

For en god ide, og så herlig skrevet! Bildene du viste i forrige post var bare så sjarmerende, så nydelig og stemningsfullt det ser ut hos deg. Får masse inspirasjon!

Eva Agnes sa...

Precis så sa jag till mina elever i skolan i svenskundervisningen. Plageria i början sedan kan ni så småningom själva. Det är tillåtet att härma. Det var ju så vi lärde oss tala....
Kramar Eva Agnes