23 november, 2006

Syjunta rules!

Jag älskar när folk är gammaldags och håller fast i sina syjuntatraditioner. Jag är också med i en junta, fast just för tillfället bor alla utspridda och senast sågs vi i våras. Och sy det gör vi inte, men det har väl aldrig varit huvudtemat heller. Myset, pratet och samvaron är det viktiga. Vad man pysslar med spelar mindre roll. Kom tänka på det för jag hade en härlig syjuntagrupp på kurs igår.


Vi gjorde kransar och band buketter av tulpaner. I min verkstad görs allt från grunden, t o m halmstommarna. Det blir mycket pyssel, men ju fler olika saker och tekniker man prövar desto lättare är det att börja variera sig och experimentera själv.


Här tips för hyacinter - baka om löken och rötterna i mossa, vira runt silvertråd eller jutegarn, dekorera med pärlor, eller annat du gillar."Kulorna" kan sedan placeras på fat eller som här på ett större arrangemang. Hur det blir med blomningen har jag ingen aning om än, detta är experiment för i år. Men - håller man mossan lite fuktig (spraya eller doppa mediumsnabbt i vatten) så kommer det nog funka finfint.
Massor med tända ljus hör till en Vintervacker -kurs, likaså torkade frukter, nötter och kryddor. Som tilltugg serverades egenhändigt julkryddat leverpastej, olika ostar med fikonmarmelar och pepparkakor, egen julchoklad med tre sorters nötter & russin samt glögg så klart.

Tack flickorna för en underbar afton! Det var en sann nöje att pyssla med er!

Och ni där ute i cybervärlden, vårda era syjuntor!

Kram, Minna

p.s. det där att fotografera och hålla kurs samtidigt går inte riktigt ihop, därav de få bilderna...

11 kommentarer:

Snuffie sa...

Hej,
Du frågade om kursen och jag måste avboka min plats.
Kram Sandra

Vildangel sa...

Vilka fina idéer du har!
//V

Ljuvligt Hemma sa...

Jag skulle verkligen vilja gå på en kurs hos dig. Synd att jag bor så långt bort :) Tack för alla fina blomstertips!

cleo sa...

Jättefin blogg, hittade hit via ROomservice!

Minna sa...

Sandra: Det var ju synd, kanske en annan gång.
Vildangel: Tack, måste erkänna att jag allt kommer inte från mitt huvud...jag ser lite här, och lite där...och sen mixtrar jag till det hela : )
Cleo: Tack! Alltid kul med nya gäster, varmt välkommen! HAr varit o tittat in hos dig också, mycket spännande. Vi hörs garanterat igen!

Minna sa...

Och du fröken Ljuvlig Hemma, varmt välkommen på besök, här i Skåne finns mycket att uppleva! : )))

lina sa...

Härliga kransar! JAg gjorde två enkla igår. En med en hyacint i kruka som jag satte fast på kransen, visar bilder efter helgen!

gothiqua sa...

jättefint! ibland önskar jag att jag orkade vara kreativ lite oftare!

Emma sa...

Vilket bra tips! Det skall jag göra med mina hyacinter i år. Jättefint! Jag är en glad syjuntamedlem. Det är det bästa som finns att ha pysselträffar när man kan mysa och prata medan man håller på med sitt pyssel.

Karna sa...

Så flotte kranser dere har laget!! Jeg er også med i en syklubb, vi møtes en gang i mnd, og det er såååå koselig! Håper jeg klarer å komme til en av dine Shabby Tours til våren!

Hannele sa...

Det ser härligt ut, jag får väl leta efter nån syjunta, har inte hittat hyacinter heller.