14 oktober, 2006

Höstkrans


Nu ska vi jobba med nedfallna löv. Jag har nån konstig grej med att inget ska gå till spillo utan ska användas : ) Nu har turen kommit alltså till höstlöven. Visst ser kransen maffig ut, och materialet har ni under fötterna - marsch ut och plocka.


För en krans behövs det en rejäl korg med rena färgstarka löv. Blanda vilt efter smak o tycke. Dessa är från två av våra olika sorters lönnträd; blod- och vanlig lönn.

Sedan är det dags för de vanliga små buketter; gör en liten bukett, vira ståltråd runt och knipsa av tråden. Upprepa ca 25-50 gånger beroende på längden av ståltrådsgrunden (som du böjt till en önskad form o låst) som de små buketterna ska fästas på.

När du är färdig med buketterna är det dags att fästa dem på stommen. Ett tips är att ha två rullar ståltråd, en till buketterna och en till fästjobbet. Det är smidigast i fall du behöver göra fler småbuketter, då behöver du inte klippa av tråden du fäster buketterna med mitt i alltihop.

Idag är det jaktmiddagsdagen, jag jobbar på dukningen... Snacka om flow. Försöker få bra bilder - inte lätt kan jag säga av tidigare erfarenheter.

Lovely lördag ladies!

14 kommentarer:

Ingrid sa...

Herlig krans! Det var jammen er lur ide! Du får til så mye fint du!

Anonym sa...

Vilken underbar krans... tack för tipset!

Mumrik sa...

Fiiiin! tack för en utomordentlig förklaring. Bara ut och plocka löv meo. :-)
Ha en god middag!

Karna sa...

Oj, oj så fin krans. Dette må jeg prøve meg på, så grei du er som legger ut hvordan vi skal gjøre det også, TUSEN TAKK!

mia sa...

se upp i lövhögen, här kommer jag!!!

Förstår inte att den kan bli så fin med bara löv men jag ska göra ett allvarligt försök! funkar det finns den att skåda på min trädgårdsblogg inom det snaraste!!

Tack som vanligt för jättebra tips!

MariaJ sa...

Oi miten ihania yhdistelmiä! Löysin blogisi Ingridin kautta, välillä jätetään kommenttia puolin ja toisin. Sulla on kyllä niin ihania juttuja että poikkean toistekkin.

Sol sa...

Denne var kjempefin.... Hm undrer meg på om jeg skulle kunne klare å lage en sånn. Det er lenge siden jeg prøvde på å lage kranser...
Veldig flott at du har vist oss en beskrivelse på hvordan den skal lages ;-}

lina sa...

Härlig! Jag har också gjort en med löv. Blandade in lite ljung och kastanjer, björnbär och bokollon också. Härligt tät blev den!

Snuffie sa...

Jättefint, helt underbara bilder

Celia sa...

Vilken fin krans! Och tack för att du delar med dig av din kunskap om hur man tillverkar den. Jättefina bilder! Dessutom gillar jag din länk till "flow" - tål att tänkas på, det där om vem som har tillgång till "flyt"...

Veronica sa...

Oj vilken fin krans!

Veronica sa...

Oj vilken fin krans!

Minna sa...

Hej alla! Kul att ni blev inspirerade! Det kliar i fingrarna konstant, lusten att göra fler är enorm... tiden räcker bara inte till : ((( Men till helgen ska jag hitta på ngt - håll utkik!
Och MariaJ - Tervetuloa!

Matilda sa...

Hej,
Tipsar om detta inlägg här: http://www.hemmakanalen.se/1.1211600

Var så härligt inspirerande :)

Mvh
Matilda, hemmakanalen.se