19 september, 2006

Tips till en snöbärkrans

Jag har fått flera frågor om snöbärkransar. Många som har försökt att göra en krans, men bären faller av. Här är några tips:



  • Plocka starka kvistar, inte för många bär på kvisten för då trillar de lätt av, max två.
  • Ta gärna med grenar som blommar, de rosa små blommorna kompletterar snöbären fint.
  • När du gör små buketter, blanda grönt ( t ex buxbom) och snöbär där du har plockat av alla bladen. De vissnar snabbt o blir fula.
  • Använd tunn ståltråd eller sk myrtentråd. Dra inte för hårt eller för nära bären. Viktigt att ha andra material i de små buketterna, de gör själva bindnigsprocessen skonsammare mot snöbären.

Lycka till mina vänner! Övning ger färdighet : )))

7 kommentarer:

missemurr sa...

En liten bild behövs nog...

mia sa...

Tack!! Den var ju jättefin!! Nu måste jag prova...men var 17 hittar jag de fina snöbären?

Det får bli en promenad i skogen i em!!!

Hannele sa...

Det var en modig och fräck blandning.

lina sa...

Nu har jag äntligen hittat snöbär! Skall försöka mig på en krans!

I nöd och Lust sa...

Ååååh vad snygga!
Har en stor buske utanför huset som kommer gallras ut nu helt klart!

Minna sa...

Hoppas kransarna blev fina!!! Snöbären har varit av varierande kvalite i år...kan det vara torkan eller ngt... Jakten fortsätter!
Till den som undrar så ligger kransen på grönkål.

an angel at my table sa...

Precis vad jag var ute efter tack för tipsen. Jätte fin krans.