26 augusti, 2006

Sofieros bästa

Det bästa på Sofiero i år (mitt första besök) enligt mig finns förevigat nedanför.

Först ut är en dansk butik Butik Sophie. De hade en alldeles underbar hörna med de vackraste sakerna från Belgien och Frankrike. Butiken har funnits i tio (!) år. Billigt var det ju inte, men vackert som bara den.



Jag älskar lite annorlunda, oväntade saker och denna dukning mitt i skogen var förtrollande. Bilden ger inte rättvisa för härligheten, lyckades inte riktigt fånga skogskänslan. Men bara tanken att själv få bjuda på middag i en sådan miljö ger mig gåshud.



Handgjort tvål (kvinnan som tillverkar dem var naturligtvis dansk också). Jag spenderade en förmögenhet på handgjort tvål i London för några år sen, men har inte ångrat det en sekund. Doften i vårt badrum är ...hur ska jag säga... ren, frisk, upppiggande... alldeles ljuvlig. Tvålarna är min dyrbarhet och ingen får använda dem, bara titta : ))).

Jag vill lära mig att göra tvål själv. Finns det ngn som kan eller har åtminstone provat? Alla tips är välkomna.



Lyckades nästan bli ägare till en "bikupa", den flätade bruna saken på bilden nedan. De användes som dekoration i en av butikerna, och var egentligen inte till salu. Tanten i kassan skulle ta reda på priset, men det hann hon aldrig - mässan var mer än välbesökt. Men sådana ska jag ha. Mm, jag kan riktigt se dem i mina rabatter, finfint. Nu är bara frågan om jag ska få tummarna loss och anmäla mig till en pilflätningskurs. Har flätat lite, men upptäckt att det är inte alldeles enkelt...så lite mer kött på benen behövs.



En till dukning. Så läcker. Det gröna är vinblad och vindruvor. Porslinet är handgjort keramik.



Och sist, men absolut inte minst, har vi miniatyr växthus. Jag hade kunnat se på dem hur länge som helst. Helt otroliga. Jag gillar dockhus också. Kan hända att det blir min pensionärshobby...



Visst ser det riktigt ut...



Mer om Trädgårdsfesten så kan ni läsa här. Men helst ska ni åka dit. Supervackert och inspirerande!

15 kommentarer:

Lantliv sa...

Åååh, varför åkte vi inte förbi Sofiero på semstern för!!!! Det ser helt magiskt ut!

Hannele sa...

Fina bilder från Sofiero, tack för dem.

Karna sa...

IIIIKKKK, så utrolig fint! Vi som ikke har veksthus, kunne jo startet med ett i mini størrelse! Du får gå tilbake og mase på tanten og be om pris....Kan bruke den som mal, når du prøverå flette din egen? Ha en god søndag!

StyggaLillaLoppan sa...

Åh, hadfe också velat åka till Sofiero!

Vildangel sa...

Det såg helt underbart ut där! Det kommer att bli ett önskeresemål för mig. Miniväxthusen där var hur söta som helst ju, och alla häftiga dukningar - den i skogen såg ut som klippt och skuren ur någon film (king arthur, merlin eller nåt sånt där magiskt..)
//v

Minna sa...

Jag vet vad miniväxthusen kostar..men lät bli att berätta avsiktligt. Det billigaste kostade SEK 6000. Så det är nog bättre att investera pengarna i en riktig...

StyggaLillaLoppan sa...

http://rosamundi.succe.net/
lite tips på tvålar....

Minna sa...

Tack styggisen! så snällt av dig!Nu vet jag allt. Bara någon gav mig en extra semestervecka så skulle jag prova genast : )

lina sa...

Jag tänkte precis lägga in ett inlägg om Sofiero. Gör nog det ändå... Utställningen gemnom mina ögon! Jag gillade också Butik Sophi!

Minna sa...

Hej Lina! Det blir kul att se&läsa din rapport : ) Ska genast til dig o kolla!

Mollys Hus sa...

Jag som har tänkt åka dit i flera år, nu måste det bli av. Ser mycket finare ut än jag har trott.

Minna sa...

Det var mitt första besök också (efter ett par års tänkande) Och absolut värt det!

cia sa...

jag är också tvålfantast och köper på mig tvålar överallt, sist köpte jag några riktiga godingar från
http://www.luktagott.se/
jag kan rekomendera den som heter porla och kaffetvålen (som är en kökstvål som tar bort tex lökdoft från fingrarna) jag skulle också ngärna göra egna tvålar om jag kunde.
det gäller att få dem fasta och fina så att de inte blir en kladdig klump bara.

Mumrik sa...

Först måste jag ju säga att du har en underbart inspirerande blogg! Härlig att hitta.

Jag gör är hobby tvålmakare. Har hållit på i några år. Det är inte svårt men kräver nogrannhet och vetsakp om att det är LUT man handskas med såg att du redan fått tips om Rosa Mundis sida som beskriver hur du gör. Utöver den så finns det en uppsjö av utländska sidor, sök på nåt i stil med soapmaking. Nästa gång jag gör ska jag fotografera och beskriva på bloggen.

Minna sa...

Tvålfolket: jag bara älskar den här blogg-sfären! Jag bara ställde frågan om tvål för skojs skull, förväntade inte alls att någon skulle svara... Men det gjorde ni, och nu vet jag så mycket mer. Härligt, härligt, härligt! Tusen miljoner tack!